- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Amerikaanse voedingsmultinational General Mills legde eind april 434 miljoen dollar neer voor de Kortrijkse producent van honden- en kattenvoeding Edgard & Cooper. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van het Amerikaanse bedrijf.
Eind april kwam Edgard & Cooper in handen van General Mills. Een bedrag werd bij die overname niet genoemd, maar uit het kwartaalverslag van de multinational blijkt dat het 434 miljoen dollar betaalde, omgerekend zo’n 390 miljoen euro. Van dat bedrag was er 318 miljoen dollar goodwill en 118 miljoen dollar dat betaald werd voor de merknaam. Dat meldt financieel magazine Trends. Het is een cijfer dat opmerkelijk hoog ligt, zelfs voor een sector die het de jongste jaren heel goed doet. Edgard & Cooper profileert zich als een producent van premium katten- en hondenvoeding. Achter het merk zit het bedrijf 4 Healthy Pets, dat bij overname verlieslatend was. Eind vorig jaar was er een overgedragen verlies van net geen 24 miljoen euro. Dat General Mills desondanks zoveel neerlegde, geeft aan hoezeer het gelooft in het potentieel van het merk. De omzet van General Mills bedroeg in het eerste kwartaal van het boekjaar een omzet van 4,85 miljard dollar en een bedrijfswinst van 831,5 miljoen dollar. Bekende merken van de Amerikaanse voedingsmultinational zijn onder meer het roomijsmerk Häagen-Dazs en de ontbijtgranen Cheerios. Eind december 2022 dook het Edgard & Cooper – gratis – op in de Netflix-serie Emily in Paris, wat de verkoop een boost gaf.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?