- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De zoektocht naar de producten op het boodschappenlijstje zou binnenkort wel eens een pak eenvoudiger kunnen worden. Elektronicaproducent Philips werkt aan een indoor gps-systeem op basis van ledverlichting dat klanten op de meest efficiënte manier naar de producten op hun lijstje leidt. Dat schrijft het Nederlandse De Volkskrant.
De meeste gps-systemen werken met satellietsignalen, maar binnenshuis is die ontvangst niet bijster, en Philips beweert dat zijn nieuw systeem goedkoper is. Het bedrijf werkt aan een systeem dat via ledverlichting mensen de weg wijst. De ledlampen in het plafond sturen via speciale software unieke lichtpulsen uit. Deze lichtpulsen zijn onzichtbaar voor het menselijk oog, maar worden wel waargenomen door de camera in een smartphone. De impulsen geven een code door aan de smartphone, die op zijn beurt de klant via een appv naar de juiste plek in het schap leidt. Ook promoties en speciale aanbiedingen kunnen via de applicatie voorgesteld worden aan de klant.
Het systeem, dat via bestaande lichtsystemen kan geïnstalleerd worden, zou vanaf 2015 op de markt komen, maar wordt momenteel nog getest.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?