- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De online supermarkt Picnic stapt mogelijk af van zijn gratis bezorgingsmodel. Wanneer het bedrijf in Wassenaar, nabij Den Haag, binnen enkele weken start, zullen de klanten moeten betalen voor de levering van hun boodschappen. Het zou wel over een test gaan.
In Nederland rekenen de ‘bakstenen’ supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo tussen de vier en acht euro aan bezorgkosten. Een van de verkoopargumenten van Picnic is dat de levering gratis is voor bestellingen vanaf 25 euro.
Volgens de regionale tv-zender Wassenaar nieuws zullen de klanten daar wel voor moeten betalen wanneer de online supermarkt binnenkort actief is. In de residentiële gemeente zijn de reacties vooral negatief.
“Het ligt wel iets genuanceerder. We hebben er goed naar gekeken en wijkstructuur Wassenaar past niet overal goed in ons distributiemodel. Bovendien gaat het nog om een test”, reageert Picnic-topman Michiel Muller op Twitter. Maar meer details geeft hij niet.
Gisteren kwam Picnic wel zeer positief in het nieuws: het is het snelstgroeiend bedrijf van Nederland. Het pronkt aan bovenaan de lijst van de Top 250 Scale-ups 2019 van NLgroeit, een organisatie ter bevordering van ondernemerschap in Nederland. De ranking wordt opgesteld door Erasmus Centre for Entrepreneurship en de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) op basis van de groei van de omzet en van het personeelsbestand tussen 2015 en 20128.
Picnic, dat tevens het jongste bedrijf uit de ranking is, groeide het snelst in deze periode. De online supermarkt creëerde 1.697 nieuwe banen, een stijging van 16%. Takeaway.com komt op de tweede plaats (2272 banen, +88%) en Rituals op de derde (2.880 banen, +38%).
Bezorgplatform Takeaway.com en cosmeticabedrijf Rituals eindigden respectievelijk op de tweede en derde plaats in de ranking. Takeaway.com was vorig jaar de snelst groeiende.
Takeaway.com, dat onder meer bekend is van Thuisbezorgd, creëerde in drie jaar 2.272 voltijdsbanen, een groei van 88 procent. Rituals, dat op de derde plaats eindigde, creëerde 2.880 banen, een stijging van 38 procent.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?