- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Makro, Aldi en Colruyt riskeren een boete die kan oplopen tot 600 000 euro. De controlediensten van Volksgezondheid hebben immers een proces-verbaal opgesteld waarin de drie retailketens worden beschuldigd van overtreding van de wetgeving op tabaksreclame. Alledrie de ketens bieden immers een korting aan op bepaalde rookwaren. Elk proces-verbaal kan doorgegeven worden aan het parket, dat kan beslissen te vervolgen.
Volgens de diensten belast met toezicht hierop zou Aldi sigaretten aanbieden die tot 20% goedkoper worden verkocht dan de prijzen die op het fiscale zegel vermeld staan. Bij Makro en Colruyt zouden er kortingen van 7 tot 9% worden toegekend. Wat het agentschap het meest verontrust zijn de kortingen die Colruyt en Makro toekennen aan jeugdhuizen en jeugdbewegingen. Dit soort van kortingen kan toegestaan worden als het gaat over relaties tussen ondernemingen, maar Paul Van den Meerssche van de controledienst van Volksgezondheid “beschouwt een jeugdbeweging niet als een onderneming die winst moet maken. Dit soort van kortingen heeft dus geen reden van bestaan.”
De reactie van Colruyt liet niet op zich wachten. Via een persbericht maakte Halse distributeur duidelijk dat Colruyt geen reclame maakt voor tabaksproducten, en ze zeker niet promoot bij jeugdbewegingen of jeugdhuizen. Colruyt weerlegt met klem de uitspraken van de FOD Volksgezondheid in De Tijd van woensdag 16 mei. "Colruyt biedt jeugdbewegingen al enkele jaren een algemene korting van 3% op het kasticket voor al hun aankopen voor jeugdkampen op het volledige assortiment. Het gaat hier om een tijdelijke actie tijdens de zomermaanden. Hoewel Colruyt geenszins van oordeel is dat het geven van een korting aan jeugdbewegingen bij al hun aankopen van hun zomerkamp, met inbegrip van de aankoop van tabaksproducten, een inbreuk uitmaakt op het verbod van tabaksreclame, heeft Colruyt al enige tijd terug beslist om voor de volgende kortingacties voor jeugdkampen, de korting niet toe te kennen voor tabaksproducten.", verklaart Colruyt alvorens aan te geven verbaasd te zijn dat de FOD Volksgezondheid hier nu nog mee naar buiten komt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?