De consument is mobiel en maakt steeds meer gebruik van de nieuwe technologieën, zowel voor zijn aankopen als om te onderhandelen over een product dat hij eerst heeft getest. Producenten en retailers zijn zich daarvan bewust, maar hoe kunnen ze hun doelgroep bereiken op het gigantische web van het internet? Voor deze vraag heeft Proxistore een ongeëvenaarde oplossing.

Het in 1995 door Bruno Van Boucq en Philippe Sladden opgerichte bedrijf Beweb heeft zich geleidelijk aan omhooggewerkt tot leider van de online reclamemarkt in België. Maar drie jaar geleden begon het bedrijf daarnaast ook te werken aan een nieuwe reclametool: Proxistore. Proxistore is op 1 januari een volwaardig bedrijf geworden en telt een twintigtal medewerkers. Wij hadden een ontmoeting met de heer Van Boucq om meer over deze snel groeiende onderneming te weten te komen.

Tot voor kort konden adverteerders voor hun lokale reclame slechts uit drie media kiezen: de televisie, de radio en de pers. Maar deze opties pasten niet altijd bij hun behoeften en hun budget. Op dat vlak was dus een rol weggelegd voor Internet… Er moest alleen nog een systeem worden ontwikkeld waarvan de prestaties zo dicht mogelijk bij hun behoeften zouden liggen. Dat is waar Proxistore zich op heeft toegelegd. En het biedt heel veel voordelen, legt Bruno Van Boucq uit: "Met onze tool kunnen de adverteerders 80% van de bevolking bereiken en hij biedt mediapartners veel gemak, want zij moeten niet meer langs de fabrikanten om een advertentie op te vragen. Bovendien is de controle over het budget een belangrijke factor voor de adverteerder.

Proxistore geeft hem de mogelijkheid zijn voorwaarden te bepalen en optimaal te segmenteren om zijn doel te bereiken. Zo kan hij bijvoorbeeld kiezen in welke tijdblokken zijn advertentie wordt weergegeven en heeft hij toegang tot voortdurend nieuwe informatie over het potentiële bereik, naargelang zijn voorwaarden. Dit stelt hem in staat zijn budget dienovereenkomstig aan te passen. De adverteerder ontvangt ook dagelijks bericht over het aantal kliks op zijn banner of op de kaart onder de advertentie waarop het verkooppunt kan worden gelokaliseerd. De segmentatie per postcode maakt het voor kleine winkels mogelijk uit het vaarwater van de concurrent of een winkel van dezelfde keten te blijven, waardoor conflicten worden vermeden”. Het is ook belangrijk om te benadrukken dat de adverteerder die via Proxistore adverteert voorrang krijgt boven nationale reclames en dat zijn reclame bovenaan de pagina zal worden weergegeven.

De tool onderscheidt zich van het Google aanbod, omdat het hierbij gaat om een geolocalisatie in verschillende niveaus. Dit betekent dat als een potentiële klant een partnersite bezoekt, de tool aan hem vraagt of hij geolocalisatie accepteert. Als hij dit accepteert, zal hij een jaar lang gelokaliseerd worden via HTML5 (WIFI, Sim, GPS). Hij kan zichzelf op elke gewenst moment relokaliseren als hij bijvoorbeeld de advertenties van een adverteerder in de buurt van zijn werkplek wil zien. Bij weigering zal de klant toch worden gelokaliseerd, maar op een minder precieze manier, via het IP-adres, en slechts voor 24 uur. Via de smartphone of tablet vindt elke 30 minuten geolocalisatie plaats. “Ik ben bijzonder trots op dit project, want hiermee kwamen we tegemoet aan een enorme vraag. Tegenwoordig heeft de grote massa een internetverbinding. De adverteerder heeft behoefte om te communiceren en hij kan zijn advertentie via onze tool gemakkelijker aanpassen. Op de televisie is dat onmogelijk, want dat zou te veel kosten en te lang duren”, legt de heer Van Boucq uit. “Wij hebben overigens een wereldwijd patent ontwikkeld. Hiervan moeten wij begin april bevestiging ontvangen, maar we maken ons geen zorgen. Het patent voldoet aan de eisen.”

Maar wie geolocalisatie zegt, heeft het ook over geheimhoudingsclausules… “Wij hebben advocatenkantoor Koan ingeschakeld om na te gaan of onze technologie in strijd was met wetgeving op het gebied van vertrouwelijkheid van gegevens. Het kantoor gaf een positief oordeel. Onze tool is namelijk in overeenstemming met de wetgeving, ook met die van Nederland en de Verenigde Staten, waar strengere regels gelden.”

Naast de wens om voortdurend nieuwe tools te ontwikkelen, koestert het bedrijf een internationale ambitie: “Wij willen ons internationaal ontwikkelen, te beginnen bij Europa. Momenteel verkennen wij de Duitse markt. In Berlijn hebben we trouwens al ons eerste kantoor al geopend. We hebben ook enkele contacten in Frankrijk waar Carrefour France en Renault hun interesse hebben getoond, maar ook in Polen en Turkije. Ten slotte hoopt Proxistore in mei aanstaande het podium op de IAB Europe te kunnen benutten om zijn tool voor te stellen en de grote beslissingsnemers uit de Europese sector te overtuigen.

Wie doet een beroep op Proxistore?

Onder de klanten vinden we autodealers, maar ook levensmiddelenretailers als Lidl of Carrefour Express. De nationale adverteerders lijken zich tegenwoordig meer richten op plaatselijke advertenties, om bijvoorbeeld reclame te maken voor de opening van winkels of voor braderieën.

Voor meer informatie:www.proxistore.com