De tweede editie van het Retail Media Congress van Gondola Academy op 10 oktober voldeed aan alle verwachtingen: retailers, adverteerders, dienstverleners en agentschappen kregen de gelegenheid om hun best practices en overtuigingen voor dit groeiende nieuwe domein van communicatie en samenwerking uit te wisselen.

Sarah Duchazeaubeneix beschrijft de uitdagingen

Voor we ons oor te luisteren leggen bij de betrokken spelers, laten we eerst Sarah Duchazeaubeneix, Western Europe commercial leader, retail collaborative projects bij NielsenIQ, aan het woord. Zij beschreef waar het om draait. “Ik ben nu al een jaar of twee in gesprek met een groot aantal retailers in West-Europa. De voorbije twaalf maanden heb ik er 40 à 50 ontmoet en allemaal hadden ze het over hetzelfde woord: retailmedia. Wat me ook opvalt, is dat er in dat verband veel wordt gesproken over technologie. Dat is inderdaad een fundamentele pijler die we niet kunnen missen, maar we moeten ook aan de consumenten denken”, vertelt ze.

Dat is vooral ook nodig omdat het gedrag van die consumenten aan het veranderen is: hun aankopen zijn de voorbije drie jaar steeds meer versnipperd. Zij gaan steeds vaker boodschappen doen, het volume in het boodschappenmandje loopt terug, de waarde blijft stabiel. En de concurrentie van de online handel wordt steeds groter. Overigens hebben niet alleen de winkelketens last van problemen op het vlak van klantentrouw, ook de merken zullen hun cliënteel moeten vernieuwen. Bij 80% van de merken daalt het volume, 60% stelt vast dat de penetratie stagneert en 40% ziet dat de consumenten hun merk wel kopen … maar slechts één keer! “Over het algemeen zal meer dan de helft van de consumenten (52%) uw merk volgend jaar niet meer kopen, en toch zult u naar hen op zoek moeten!”, vervolgt Sarah Duchazeaubeneix.