- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Retailers organiseren minder couponingacties, waardoor ook het aantal gebruikte kortingsbonnen daalt. Maar dat wordt gecompenseerd door hogere kortingswaarden.
Niemand gebruikt meer coupons dan de Belgen. België is het derde grootste land van Europa wat uitgewisselde coupons betreft. Op vlak van bonnen per persoon zijn we zelfs de nummer één van de wereld. Dat blijkt uit cijfers van HighCo. Er worden dan ook tussen de 20.000 en 25.000 promo-acties per jaar gevoerd in ons land, al daalde dat cijfer wel in 2012.
In de categorie food waren er 14% minder acties in 2012, bij non-food was er een daling van 15%. Er werden ook 8% minder coupons voor voedingsproducten uitgewisseld ten opzichte van 2011. En toch bespaarde de consument 4% meer in de categorie food.
De face value, of waarde van de kortingen, ging zodanig omhoog (+38% sinds 2008 voor food; + 36% voor non-food) dat ze de vermindering in acties ruim opving. Ook het aantal gecombineerde aankopen nam toe door promomixen. In de categorie non-food compenseert de hogere face value de daling in acties niet en daalt de besparing van de klant met een vijfde.
Retailers zetten minder in op massa media zoals foldering via deur-aan- deurreclame of de pers. Ze gebruiken in de plaats daarvan meer gerichte media zoals POS-coupons en e-coupons. De online kortingsbon is een snel groeiend en erg efficient middel, maar het weegt nog niet zwaar door. Slechts 1% van de uitgewisselde coupons zijn e-coupons.
De gerichte couponing is ook niet voldoende om de terugval bij de massa media te compenseren. Resultaat: er worden minder consumenten bereikt, en dat is iets voor de retailers om zich zorgen over te maken, zegt Willem Stox (General Manager HighCo Data).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?