iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De retailverkoop in de eurozone is in januari toegenomen, maar minder dan verwacht, zo blijkt uit cijfers van Eurostat. Dat wijst erop dat de consumentenvraag vrij zwak blijft.
Het seizoensgecorrigeerde volume van de retail is in januari 2023 in de eurozone met 0,3% gestegen ten opzichte van december 2022, zo blijkt uit ramingen van Eurostat. In vergelijking met januari 2022 is de retailverkoopindex die is aangepast aan de kalendereffecten in de eurozone met 2,3% gedaald. Deze resultaten liggen ver onder de prognoses van economen die een stijging van respectievelijk 1% en een daling van 1,8% hadden verwacht, meldt het agentschap Reuters.
Als we vergelijken op maandbasis (december 2022 - januari 2023) werden de grootste stijgingen genoteerd in Nederland (+4,9%), Luxemburg (+4,6%) en Slovenië (+4,1%), en de grootste dalingen in Oostenrijk (-9,8%), Slowakije (-1,4%) en Hongarije (-0,6%). Zo meldt Eurostat. Per categorie steeg het volume van de retail met 1,8% voor "levensmiddelen, dranken en tabak" en met 0,8% voor "non-foodproducten", terwijl het met 1,5% daalde voor “brandstof”.
Bij een jaarlijkse vergelijking (januari 2022 - januari 2023) werden de grootste jaarlijkse dalingen van het totale volume van de retail geregistreerd in België (-8,9%), Duitsland (-6,8%), Denemarken en Zweden (beide -5,8%), en de grootste stijgingen in Slovenië (+18,5%), Roemenië (+5,8%) en Malta (+5,7%). Per categorie daalde het verkoopvolume met 5% voor "levensmiddelen, dranken en tabak" en met 1% voor "non-food", terwijl het met 5,4% steeg voor “brandstof”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?