De populariteit van Black Friday groeit fors in België. Maar liefst 53% van de Belgen is van plan om op vrijdag 23 november online aankopen te doen. Toch wordt niet verwacht dat ze veel meer gaan uitgeven dan op andere vrijdagen, althans in vergelijking tot de andere Europeanen.
Dat blijkt uit een onderzoek van Ingenico en YouGov over het koopgedrag van de online shoppers op Black Friday in zes landen (België, Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje). Dat is een ‘uitverkoopdag’ bij de start van het feestdagenseizoen die uit de Verenigde Staten is overgewaaid.
Van de Belgische respondenten geeft 31% aan al eerder op Black Friday online geshopt te hebben en dat dit jaar weer van plan te zijn; 21% heeft nog nooit Black Friday-inkopen gedaan, maar is dat dit jaar wel van plan.
Uit de betalingsdata van Ingenico blijkt dat in Europa op Black Friday gemiddeld 72% meer uitgegeven wordt dan op een normale vrijdag. In België ligt dat gemiddelde lager: hier werd vorig jaar 46% meer uitgegeven op Black Friday. In Nederland, daarentegen wordt 132% meer uitgegeven en in Spanje zelfs 198% meer.
Lokale spelers
Volgens de onderzoekers weten de kleinere, lokale of gespecialiseerde retailers in België op Black Friday marktaandeel te veroveren. Van de e-shoppers die vrijdag kopen, kiest 23% hiervoor. “25% kiest het liefst voor gevestigde Belgische merken, zoals Galeria Inno. 37% gebruikt nog wel bij voorkeur internationale webshops als Amazon.com en AliExpress, maar dat begint dus meer en meer een gelijkwaardige strijd te worden”, stellen de onderzoekers. Volgens hen zou dat erop kunnen duiden “dat kleinere ondernemingen zich beter kunnen weren tegen het geweld van grote massashops dankzij een gerichter aanbod en betere service.” Ook betaalmogelijkheden voor nationale en internationale klanten spelen daarbij een rol.
Scepsis over eerlijkheid korting
Uit de enquête blijkt nog dat, hoewel kortingen de voornaamste aanleiding zijn om online te shoppen op Black Friday, er toch enige scepsis bestaat. Ruim een derde (36%) van de Belgische consumenten denkt dat de korting niet helemaal eerlijk is tijdens de vrijdagse solden. Een grote meerderheid van hen verdenkt retailers ervan de oorspronkelijke prijs voordien kunstmatig te verhogen. Toch gaan bijna evenveel consumenten (35%) ervan uit dat de kortingsprijzen wel eerlijk zijn.
Prijs belangrijker
Overigens is voor 37% van hen de productprijs het belangrijkste criterium voor een aankoopbeslissing. Dit wordt gevolgd door gratis verzending (19%), betalingsveiligheid (15%), snelle verzending (6%) en de variatie in productaanbod (6%).
Van alle online Black Friday-shoppers zegt 11% dat ze gekochte items vaak retourneren: 7% van de vrouwen geeft aan vaak iets terug te sturen, tegen 15% van de mannen.