- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ondanks een sterke prijsstijging van rundvlees in de winkel, blijft de sector het moeilijk hebben. Daarnaast blijken Belgen ook bijna een kwart minder rundvlees te eten dan in 2008. Dat blijkt uit een studie van de rundvleessector door de FOD Economie.
De Belgische consumptieprijs van rundvlees steeg de afgelopen jaren voortdurend, met een stijging van 28% sinds 2005. Frankrijk kende een vergelijkbaar verloop van de prijs, terwijl de prijsstijging sterker was in Duitsland (+ 36,1%) en kleiner in Nederland (+ 17,5%).
Tegelijkertijd eet de Belgische consument steeds minder vlees. In 2014 kocht hij gemiddeld nog maar 31 kg vlees, terwijl dit in 2008 nog 35 kg was (-11,2%). De consumptie van rundvlees heeft deze negatieve trend gevolgd en de daling was zelfs nog meer uitgesproken. In 2014 kocht de Belg gemiddeld 5 kg rundvlees, een daling met 22,7% tegenover 2008.
Uit de studie van de FOD Economie blijken vooral de rundveehouders en de veevoederindustrie het moeilijk te hebben in de rundvleeskolom. In 2014 waren er nog maar 21.147 rundveehouders, dat waren er 45% minder dan in 2000. Ondanks deze toenemende concentratie in de rundveehouderij, blijft de rendabiliteit van de rundveehouder onder druk staan. “De voornaamste reden hiervoor zijn de dalende opbrengstprijzen voor runderkarkassen van de afgelopen jaren. Gelukkig daalden de voederkosten ook”, zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie.
De bedrijfsmarges in de veevoederindustrie zijn eerder beperkt. De jaarlijkse gemiddelde nettobedrijfsmarge in de periode 2008-2014 ligt ruim beneden het gemiddelde van de voedingsindustrie: 1,2% in de veevoederindustrie ten opzichte van 3,1% in de voedingsindustrie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?