- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Tesco, marktleider in de Britse food retail, heeft de voorbije zes maanden zijn zijn omzet met 0,5% zien dalen. Grote rivaal Sainsbury’s boekte in dezelfde periode een groei van 1,4% (op identieke basis) en deelt daarmee een ferme tik uit aan Tesco. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van beide retailers.
Naast een omzetdaling, moest Tesco ook een winstdaling van 23,5% slikken. De keten wijst naar de moeilijke marktomstandigheden in Europa. Op het continent daalde de winst immers met 67,8%, maar ook in Azië ging die met 7,4% achteruit. In het Verenigd Koninkrijk blijft de daling wel beperkt tot 1,5%. De retailer zegt dan ook te willen blijven investeren in het thuisland, maar tegelijk wil Tesco ook internationale groei blijven nastreven door in alle markten op multichanneling in te zetten. Verder bereid de keten een overgang naar duurzamere en snelgroeiende categorieën met meer marge voor.
Grote concurrent Sainsbury’s kan een beter rapport voorleggen. De verkoop van de keten groeide 4% in het halve jaar en gingen op vergelijkbare basis 1,4% vooruit.
Ondertussen groeit ook Aldi sterk in het Verenigd Koninkrijk. In 2012 verdubbelde de hard discounter zijn winst en zag het zijn marktaandeel groeien van 3,2 naar 3,7%. Reden genoeg voor The Daily Telegraph om Aldi een volwaardig alternatief voor de grote ketens te noemen. De groei van de keten is vooral te danken aan de opening van 34 nieuwe winkels in 2012.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?