Kan je weten hoe goed je verpakking zal presteren nog voor ze in de winkel ligt? Smurfit Kappa heeft met ShelfSmart een proces dat gebruikmaakt van technologie, gegevens en jarenlange ervaring om verpakkingen te creëren die voor een grotere verkoop zorgen.

Bedrijven steken veel tijd in hun verpakking. Dat is logisch: net zoals de kleren de man maken, maakt de verpakking het product. Maar hoe kan je weten of je verpakking ook goed zal aansluiten bij het publiek en op de juiste manier opvalt eens het in de winkelrekken belandt? Het is voor velen koffiedik kijken, maar Smurfit Kappa heeft met ShelfSmart een proces dat bedrijven toelaat op een wetenschappelijk onderbouwde manier een antwoord te geven op net die belangrijke vraag. Met als eindresultaat: een stevige stijging van de omzet, zoals uit verschillende voorbeelden blijkt. De ShelfSmart-service combineert inzichten van meer dan 50.000 shoppers van over de hele wereld met geavanceerde tools en kennis. Deze elementen werken samen zodat producenten en retailers de impact van nieuwe verpakkingsontwerpen voorafgaand aan de productintroductie digitaal op shoppers kunnen testen.

“Onze aanpak bestaat concreet uit zes stappen”, zegt Pieter van der Linden, business development & retail manager bij Smurfit Kappa. “Eerst identificeren we de manier waarop merken aanwezig zijn en welke strategie ze hanteren. Hiervoor hebben we zes proofpoints vastgesteld.” Daarna gebruikt Smurfit Kappa zijn Shelf viewer tool, een innovatief instrument waarmee het de aanwezigheid van merken in de winkelrekken op meer dan 100.000 posities ter wereld evalueert en waarmee merken, plaatsen en configuraties tegen elkaar afgewogen kunnen worden. “Aan de hand van die informatie en aan de hand van gegevens die we hebben over shoppers en retailers komen we tot inzichten in hoe we het aankooptraject voor uw specifiek product of merk kunnen verbeteren”, aldus Pieter van der Linden. Die inzichten legt het bedrijf samen met zijn Innobook, een omvangrijk portfolio met creatieve verpakkingsideeën, waarin honderden bekroonde ontwerpen staan. De database wordt al meer dan 20 jaar gebruikt en continu geüpdatet. In totaal staan in het Innobook meer dan 4.400 succesvolle designs.

Smurfit Kappa heeft in de Benelux een ploeg van 70 ontwerpers, die prototypes creëren, die vervolgens met shoppers getest worden in een virtuele 3D retailomgeving. “In die omgeving wordt het product van onze klant gevisualiseerd en gepositioneerd om het te testen in verschillende markten, kanalen en klantenbehoeften”, aldus van der Linden. Op die manier krijgt Smurfit Kappa en zijn klant een heel goed inzicht in hoe het product er op de schappen zal uitzien en welke aantrekkingskracht het heeft op de shopper. Geen natte vingerwerk, maar wel een met data en jarenlange ervaring onderbouwde aanpak die oplevert. “Door technologieën zoals online shopper research – inclusief het volgen van oogbeweging- kunnen we in enkele weken voorspellen welke opstellingen en verpakkingen het beste resultaat zullen opleveren voor onze klant.” Alles is er op gericht om het product voor de marktintroductie helemaal goed te hebben. Make it right before you make it real.

Smurfit Kappa heeft verschillende voorbeelden van succesvolle trajecten die het deed met ShelfSmart, zegt Evelien Broers, business insights specialist: “We hebben real life cases die aantonen dat ShelfSmart werkt. Een Spaanse producent van premium mineraalwater heeft haar omzet met 10% weten te verhogen. Ze wilden de impact van hun producten vergroten en na een analyse hebben we een ontwerpverandering voorgesteld die duidelijk zijn vruchten afwierp. Een ander voorbeeld is dat van een vooraanstaande FMCG-klant die de bekendheid van een relatief nieuw product wilde verhogen. We maakten twee alternatieve verpakkingen en testten die uit via ons online platform, onder meer via het volgen van het traject dat de ogen van onze bezoekers aflegden, de zogenaamde eye-tracking. De verkoop van het product steeg met 8% in amper 14 weken tijd.” Kortom: ShelfSmart leidt tot effectievere marktintroducties met significant minder afbreukrisico.

Het gedrag van shoppers wordt geanalyseerd door hun oogbewegingen te volgen in een online eye-tracking test.

Contact

Pieter van der Linden (NL)

pieter.van.der.linden@smurfitkappa.nl

https://promo.smurfitkappa.nl/shelfsmart/experience