Vanaf vandaag liggen de eerste Delicata-chocoladerepen in de winkels van Albert Heijn, herkenbaar aan de gele ‘Tony’s Open Chain’ sticker. Daarmee geeft het bedrijf aan dat het streeft naar 100% slaafvrije chocolade en er dus geen sprake is van kinderarbeid of moderne slavernij tijdens het productieproces. Bovendien lanceerde Tony’s Chocolonely ook zijn platform ‘Tony's open Chain’. 

Eind november kondigden we al aan dat Albert Heijn zich had aangesloten bij het Open Chain platform van Tony’s Chocolonely en 100% slaafvrije Delicata-chocoladerepen zou aanbieden, of dat is toch waar de keten naar streeft. Vandaag is het eindelijk zover: de Delicata-repen liggen sinds vandaag in de rekken bij Albert Heijn Nederland en zijn te herkennen aan de button ‘Tony’s Open Chain’. Daarnaast lanceerde Tony's Chocolonely ook zijn open source webplatform www.tonysopenchain.com. Dat zal de komende jaren uitgroeien tot de plek waar chocoladebedrijven alle benodigde kennis en tools vinden om samen een einde te maken aan kinderarbeid en moderne slavernij. Zoals Tony’s Beantracker of het ‘Child Labour Monitoring and Remediation System’, dat bij alle partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely is ingevoerd.

Albert Heijn is met Delicata Tony’s eerste missiebondgenoot. De nieuwe Delicata-chocolade is gemaakt van traceerbare cacaomassa, geproduceerd door Barry Callebaut en wordt ingekocht volgens de 5 samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely. Zo worden de cacaobonen duurder aangekocht bij de partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely in Ghana en Ivoorkust. Op die manier laten de partijen samen zien dat op grote schaal chocolade maken anders kan en voeren ze de druk op de industrie op om mee te doen.

De missie van het Amsterdamse Tony's Chocolonely om ‘samen 100% slaafvrij de norm in chocolade te maken’ gaat verder dan hun eigen reep. “De industrie moet veranderen. Extreme armoede is de grondoorzaak van de sociale misstanden in de cacao-industrie. De problemen worden alleen opgelost als bedrijven verder gaan dan certificering en een hogere prijs betalen dan de certificeringspremie. Met de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely is een leefbaar inkomen voor de cacaoboer mogelijk. Bovendien gaat de anonimiteit uit de keten. Daardoor is duidelijk wie de cacaobonen verbouwt en onder welke omstandigheden”, verduidelijkt het bedrijf.

Met deze manier van werken bereikt Tony’s Chocolonely dit jaar zo’n 5.000 cacaoboeren. De sterke groei van Tony’s Chocolonely is de motor achter de impactstrategie om meer cacao direct en tegen betere voorwaarden in te kunnen kopen. In totaal zijn er echter 2,5 miljoen cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust. Daarom stelt Tony’s Chocolonely haar werkwijze niet alleen open voor Albert Heijn maar ook voor anderen. Want samen gaat het sneller.

"Dit is een belangrijk moment. Met deze nieuwe Delicata-repen zetten we samen met Tony’s Chocolonely en Barry Callebaut een concrete volgende stap om te komen tot een transparante en duurzame cacao-keten", verduidelijkt Henk van Harn, Vice President Houdbaar & Non Food Albert Heijn.