- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische non-food retail heeft een bijzonder slecht tweede kwartaal achter de rug. Dat blijkt uit het Retail Rapport van onderzoeksbureau GfK.
Na een goede start in het begin van dit jaar is er nu een algemene terugval in de non-food. De daling is merkbaar in alle kanalen en in alle sectoren (op telecom na).
De elektronicamarkt (met vooral TV’s) is de grote verliezer, en sluit het tweede kwartaal van 2013 af met een omzetdaling van 21% (of €242 miljoen) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook in de markt van de fysieke entertainmentdragers (DVD’s, CD’s, enz) stelt GfK een omzetdaling van 18,8% vast.
De doe-het-zelfsector slaagt erin de verliezen na een zwak eerste kwartaal te beperken. In het eerste semester van 2013 boekte de sector een omzetverlies van 1,4% in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar en een daling van 4% in volume.
Uitzondering op de regel is de telecom en IT-sector, die dankzij smartphones en tablets respectievelijk 13% en 5,5% groeien ten opzichte van vorig jaar. De mobiele toestellen blijven groeien, maar wel niet zo sterk meer als in vorige kwartalen.
Ook de kledingwinkels doen het verrassend goed door 3,8% meer te verkopen. Ze maken daarmee het omzetverlies van het eerste kwartaal van dit jaar goed.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?