- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Voorraden zijn belangrijker geworden voor handelaars tijdens de solden. Dat blijkt uit een rondvraag vorige maand van de Union des Classes Moyennes, of UCM (de Franstalige tegenhanger van Unizo), bij 269 handelaars. De verwachtingen voor de koopjes zijn gematigd.
Volgens bijna de helft (47,7%) van de 269 ondervraagden zijn voorraden belangrijker of veel belangrijker gewonnen bij het begin van de solden, tegenover die van vorig jaar. Volgens de UCM ligt dat slechts deels aan grotere bestellingen, want de voorraden in het begin van 2013 waren bij de meeste handelaars hetzelfde als die van vorig jaar. Slechts een derde zegt grotere voorraden te hebben.
Fikse kortingen34,7% van de handelaren beginnen de solden met reducties van meer dan 30%. Door het zwakke voorjaar willen ze hun voorraad verkocht krijgen door hogere kortingen. Een nieuwe trend, volgens Comeos. De meeste handelaren (42.6%) beginnen echter met traditionele reducties tussen 20 en 30%.
VerwachtingenDe voorspellingen voor de koopjesperiode lopen uit elkaar. Een kwart (24,4%) van de ondervraagden door de UCM verwacht een stijging van de omzet, terwijl de meesten (44,2%) van een status quo uitgaan. Bijna een derde (31, 5%) verwacht een daling. “De meeste zelfstandige modewinkeliers verwachten dat de slechte startde komende wekenwordt gecompenseerd”, klinkt het bij Unizo.
OmzetdalingDe UCM keek ook naar de omzetevolutie van de handelaars en die blijkt voor de helft gedaald te zijn het afgelopen half jaar. 49,2% van de ondervraagden heeft een omzetdaling ervaren, bijna een derde een status quo (32,6%) en iets minder dan een vijfde (18,1%) heeft een stijging in de omzet opgetekend in de laatste 6 maanden. Het weer is de belangrijkste factor in de daling van de verkoop, zegt 76,8% van de respondenten. Het verlies van koopkracht (64,2%) en de verandering in koopgedrag (55,8%) worden ook aangehaald. Beiden worden ook zorgen voor in de toekomst genoemd, naast loonkosten en de bereikbaarheid van de stadscentra.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?