- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In het buitenland maakten solide producten al furore binnen de health & beauty markt en nu lijkt de trend ook over te waaien naar ons land. Hoe groot is de markt en wat zijn de uitdagingen?
Vergeet vloeibare shampoo, zeep, conditioner, gezichtsreinigers … tegenwoordig is het al vaste producten wat de klok slaat. Sinds de coronacrisis zijn consumenten veel meer bezig met duurzaamheid en natuurlijkheid, en dat laat zich duidelijk voelen in de verkoop van solide producten. “Hoewel de markt in België nog zeer beperkt is, zijn de verkoop en het productaanbod in 2021 meer dan verdubbeld”, aldus Joël de Munck, head of purchase bij Medi-Market. Maar hoe komt het dat solide producten zo in trek zijn? “Redenen zijn niet ver te zoeken. De eerste is ongetwijfeld de ecologische dimensie. Ze komen tegemoet aan de grootste zorg van de consument: het milieu, een kwestie waar vooral de jongere generatie mee bezig is. Solide producten bevatten geen water, zijn zero waste en vervangen 2 plastic flessen shampoo, waardoor ze perfect passen in een meer verantwoorde schoonheidsroutine”, verklaart Elise Malodobry van Eugène Perma. “Daarnaast spelen ze in op de behoefte van consumenten aan meer natuurlijke en authentieke producten, aangezien ze vaak vegan zijn.” Solide producten zijn door hun vaste vorm ook erg praktisch om mee te nemen, wat het product extra interessant maakt voor de consument.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?