- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Na vijf jaar staat het Nederlandse BrandLoyalty dat spaaracties organiseert voor supermarkten opnieuw in de etalage. Alliance Data Systems wil het bedrijf verkopen omdat het niet rendabel genoeg is. De verkoop zou nog in een prille fase zitten, zo schrijft Het Financieele Dagblad.
Vijf jaar nadat oprichter en eigenaar Robert van der Wallen het Nederlandse BrandLoyalty verkocht aan het Amerikaanse Alliance Data Systems, staat het bedrijf dat spaaracties organiseert voor supermarkten opnieuw te koop. Dat weet Het Financieele Dagblad. De verkoop zit momenteel nog in een pril stadium en er zou volgens de krant nog geen bank aangesteld zijn om het verkoopproces te leiden. Hoeveel het Amerikaanse bedrijf voor de transactie wil, is niet duidelijk.
Dat Alliance Data Systems beslist om BrandLoyalty te verkopen komt niet geheel onverwacht. Het bedrijf, dat tot de divisie LoyaltyOne behoort, is immers het slechtst renderende onderdeel van de loyaliteitsdivisie binnen het Amerikaanse bedrijf. Alliance Data Systems wil dan ook verder afslanken en werken “aan aanvullende initiatieven om het verhaal van Alliance Data te vereenvoudigen en het kapitaal van het bedrijf te concentreren op de onderdelen die het winstgevendst zijn en het snelst groeien”. En die afslanking gaat onder meer gepaard met een flinke reorganisatie aan de top. Zo moest Ed Heffernan opstappen als CEO.
BrandLoyalty, dat gevestigd is in Nederland, is actief in 25 landen en werkte in het verleden onder meer samen met Albert Heijn en Delhaize. Daarnaast heeft het bedrijf zo'n 700 medewerkers in dienst.
Volgens Silvie Vanhout, managing partner van Gondola Group, komt deze verkoop niet geheel onverwacht omdat deze business meer en meer onder druk komt te staan. "Loyalty wordt in deze tijden van meer en meer communicatiekanalen moeilijker en moeilijker. Dit is ook een sector die het digitale verhaal begint aan te vatten. Maar de consumenten zijn al veel verder gevorderd en worden omnichannel getriggerd om punten te sparen. Dit werkt nog goed als het om leuke gadgets gaat of gelinkt is aan evenementen zoals de Panini-stickers bij Carrefour rond het EK/WK voetbal", verduidelijkt Silvie Vanhout.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?