Na een slechte start van het jaar, heeft de Belgische non-food retail zich herpakt in het tweede kwartaal. Hoewel er in jaren niet zo weinig pc’s, tablets en televisies verkocht werden zorgen de sterke groeicijfers in doe-het-zelf en (alweer) telecom voor een stabiel kwartaal. Dat blijkt uit het laatste GfK Retail Report.

Doe-het-zelf: +9%

Het begin van het jaar was zeker voor de doe-het-zelf-sector (DIY) moeilijk. Zo waren de verkoopcijfers in maart 8% lager dan een jaar eerder. In april en mei werd die negatieve trend gekeerd met groeicijfers van 2,9% en 2,1% respectievelijk. In juni zette de sector vervolgens een indrukwekkende groei van 10,8% neer.

Natuurlijk is de prestatie van deze sector rechtstreeks gelinkt aan de weersomstandigheden. Waar de tuinmaterialen in de eerste drie maanden van het jaar met 15% achteruitgingen, groeiden ze in de lentemaanden erna met 9%. Opvallend is dat vooral water-gerelateerde producten zoals tuinslangen het goed deden. Zo groeiden waterpompen met maar liefst 27% in waarde én volume.

De kernmarkt van DIY blijft weliswaar gereedschap, en ook daar stelt GfK positieve cijfers vast. Zowel het elektrische (+7,6%) als het manuele (+23,6%) gereedschap gaan erop vooruit in Q2. Voor het eerste halfjaar spreekt GfK ook van een “stabiele positieve trend”.

Nog nooit zoveel smartphones

Smartphones zijn al een aantal kwartalen de groeimotor achter de telecommarkt. In Q2/2015 is dat niet anders. De groei van de slimme telefoons lijkt niet te stoppen!  In het afgelopen kwartaal deden ze het 12% ten opzichte van vorig jaar in volume en 15% beter in omzet. Er waren nog nooit zoveel smartphones op de Belgische markt geweest. Sinds 2007 werden er al meer dan 10 miljoen smartphones verkocht, waarvan er vandaag 5,5 miljoen actief zijn.

In de slipstream van de telefoons groeien ook de telefoonaccessoires (+16% in omzet). Daarnaast zorgen de wearables (smartwatch etc.) ook voor een nieuwe impuls in de markt.

 

Tablets en pc’s passé?

Terwijl de smartphones blijven groeien, blijven hun grotere broertjes het moeilijk hebben. Mede door het succes van de telefoons, blijven de tablets achteruit gaan. De pc- en laptopmarkt kende zelfs de sterkste terugval (-7%) in twee jaar. 

Minder tv’s, meer espressomachines

De consumentenelektronica kende haar slechtste tweede kwartaal in 5 jaar tijd. De omzet daalde met maar liefst 12%. De verkoop van televisietoestellen daalde sterk gezien het ontbreken van een groot sportevenement zoals het WK Voetbal, dat vorige zomer de verkoopcijfers boostte. Ook de nieuwe Ultra HD-tv’s en de gebogen schermen slagen niet aan bij de consument 

De kleine en grote huishoudtoestellen deden het dan weer een pak beter. Zowel koelkasten als haardrogers groeien sterk. De opvallendste groei is echter voor de espressomachines, die ongetwijfeld gestuwd wordt door de populaireit van Nespresso.