Geleidelijk aan doet een nieuwe generatie van streepjescodes haar intrede op de markt. Die barcodes zien eruit als QR-codes en maken de weg vrij voor allerlei innovaties, waarvan sommige nu nog haast ondenkbaar zijn. 

Tegenwoordig vallen streepjescodes ons zelfs niet meer op. Ze staan intussen al tientallen jaren op vrijwel alle producten voor dagelijks gebruik en zijn onmisbaar geworden in de handel, van het laagste lokale niveau tot de grotere wereldwijde marktplaatsen. En dat is dan nog maar het topje van de ijsberg, want streepjescodes zijn ook alomtegenwoordig in de backoffice van de meeste sectoren en bedrijven. Toen ze werden gelanceerd, ontketenden ze een ware revolutie, in de eerste plaats voor de retailsector (zie kader). Maar intussen zijn ze zo wijdverspreid dat ze haast banaal geworden zijn. Nu staat de technologie echter opnieuw voor een belangrijke (r)evolutie. “De consumenten en de wetgevers verwachten vandaag steeds meer informatie, zoals gebruiksaanwijzingen, lijsten met ingrediënten, certificeringen, instructies voor recyclage, informatie over traceerbaarheid, enzovoort. De nieuwe generatie van streepjescodes kan in die behoeften voorzien”, zo lezen we op de website van GS1. Die ‘neutrale, not-for-profitorganisatie’ werd opgericht door en voor de sector (supermarkten, drogisterijen, bouwmarkten, ziekenhuizen, FMCG-leveranciers, logistieke dienstverleners …) om standaarden in te voeren voor het identificeren van producten en ook om gegevens vast te stellen en te delen met het oog op een doeltreffendere toeleveringsketen, wereldwijd. “Tegen 2027 willen wij dat alle retailers de nieuwe generatie van streepjescodes kunnen scannen aan kassa’s over de hele wereld”, vervolgt het bedrijf.