- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische non-food retail is het afgelopen kwartaal met een kleine 3% gegroeid. Smartphones, IT- en kantoormateriaal waren sterke groeiers, terwijl telecomproducten zelfs hun beste derde kwartaal ooit beleefden. Dat blijkt uit het Retail Report van onderzoeksbureau GfK.
In Q2 herpakte de Belgische non-food zich na een slecht eerste kwartaal. Die groei wordt nu verder gezet in het derde kwartaal van 2014. “We noteren een index van 102,9 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar”, klinkt het in het meest recente GfK Retail Report.
Telecom: +17%De sterkste stijger de telecommarkt, die met een kwartaalomzet van 240 miljoen euro maar liefst 17% groeit en zo zijn beste derde kwartaal ooit neerzet. De reden voor deze vooruitgang? De vele promoties bij de telecomoperatoren, maar ook het aanhoudende succes van smartphones (+35% in volume, +25% in waarde) en de bijhorende telefoonaccesoires (+12% in volume, +26% in waarde). Ook opvallend is dat GfK vaststelt dat er in ons land al 12.000 smartwatches verkocht werden in 2014. “Elke maand stellen we een significante groei vast. We zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe productgroep een extra impuls aan de telecommarkt zal geven.”
IT & Office: +5%Ook IT en Office equipment kenden een sterke groei in Q3/2014. De markt ging er 5% op vooruit in waarde, en is goed voor 513 miljoen euro. Daarmee was het afgelopen kwartaal het beste in meer dan vier jaar voor deze markt. Het zijn producten als pc’s, laptops, USB-sleutels en geheugenkaarten die hier voor groei zorgen. Mediatablets gaan verder achteruit in waarde (-11,5 miljoen euro) en kantoormateriaal zit nog altijd in het rood (-5%).
Huishoudtoestellen: +4%Deze markt groeit alweer, zij het minder spectaculair dan in de voorbije kwartalen. Het opvallendste hier is dat stofzuigers een sterke groei neerzetten, wat aan het nieuwe energielabel zou kunnen te danken zijn.
Consumentenelektronica: -5%Na een sterk Q2 dankzij het WK voetbal, werd een terugval verwacht in deze markt. Er werden toen immers 30.000 extra televisies verkocht. Maar het verlies in Q3 is beperkt gebleven tot -5%.
Computerwinkels: +20%Wat zijn, naast de verschillende markten, de best presterende verkoopkanalen in de non-food? Computer winkels zijn met +20% de sterkste groeiers, gevolgd door de mass retailers (+7%). Electrowinkels, zowel de zelfstandigen (-9%) als ketens (-1,5%), verloren waarde, net als de fotoretailers (-15%). De online verkoop deed het dan weer goed door de omnichannelaanpak, waarbij online en fysieke verkoop gecombineerd worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?