- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Britse retailgigant Tesco zet een volgende stap in advertenties op maat. De retailer gaat oogscanners in zijn tankstations plaatsen, die reclame aanbieden op basis van de leeftijd en het geslacht van de klant.
Daarvoor worden speciale schermen, “OptimEyes”, gemonteerd op ooghoogte van de klant. Door een oogscan kunnen de schermen de leeftijd en het geslacht inschatten, en vervolgens gepersonaliseerde advertenties afspelen wanneer de klant aan de kassa staat aan te schuiven. De schermen houden ook rekening met het moment van de dag, en zullen dus ’s morgens andere producten aanbieden dan ’s avonds. De OptimEyes worden in 450 tankstations van Tesco geïnstalleerd, maar de fabrikant zou zijn product nog naar meer supermarkten willen uitbreiden. Het systeem krijgt veel kritiek omdat de privacy van de klanten geschonden zou worden, en vergelijkingen met Big Brother en de film Minority Report werden al meer dan één keer gemaakt. De fabrikant zegt echter dat de privacy niet in het gedrang komt omdat er geen foto’s opgeslagen worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?