- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Britse supermarktketen Tesco ziet voor het eerst in drie jaar zijn omzet weer stijgen met 0,9% en ook het jaar 2015-2016 bracht een nettowinst van 138 miljoen pond op, wat omgerekend zo’n 172 miljoen euro is. In 2014 leed de concern nog een verlies van 6,3 miljard pond (8,9 miljard euro) vanwege enkele reorganisaties en andere tegenvallers.
Na een recordverlies van 6,4 miljard pond in 2014, was er in 2015 toch een klein lichtpuntje voor supermarktketen Tesco. Voor het eerst in drie jaar ziet de Britse concern zijn omzetgroei met 0,9% groeien in het vierde kwartaal en boekte een nettowinst van 138 miljoen pond voor het jaar 2015-2016, dat op 27 februari werd afgesloten.
Sinds Dave Lewis in 2014 benoemd werd tot CEO bij Tesco, ligt de focus op prijsverlagingen en is er meer personeel aanwezig in alle vestigingen. “We hebben een belangrijke vooruitgang geboekt dit jaar” zegt de Tesco-topman in een persbericht. “We zijn opnieuw in de running in het Verenigd Koninkrijk met een opvallend betere service, een simpeler aanbod, grote beschikbaarheid en lagere en stabielere prijzen. De balans ziet er een stuk gezonder uit.”
Vooral harddiscounters Aldi en Lidl zorgen ervoor dat de omzetgroei van Tesco aan een traag tempo stijgt, zo strandde de omzet op 48,35 miljard pond (60 miljard euro) met een lichte stijging van +0,1%. De operationele winst steeg dan weer met +1,1%, naar 944 miljoen pond (1,2 miljard euro).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?