Test Aankoop waarschuwt voor problemen met Chinese webwinkels
Test Aankoop waarschuwt voor Chinese webwinkels. De consumentenorganisatie voerde een onderzoek uit rond hun kwaliteit, wat een hele lijst aan problemen opleverde. Het gaat daarbij onder meer om lange levertijden, onvoorziene extra kosten en problemen bij het terugsturen.
Chinese webshops en marktplaatsen zitten in België in de lift, vooral om de zeer lage prijzen. Maar ook de kwaliteit van de producten en van de dienstverlening blijkt zeer laag. Test Aankoop bestelde 64 uiteenlopende producten bij vier webwinkels (Banggood, Dealextreme, MiniInTheBox, Tinydeal) en twee marktplaatsen, waar externe verkopers hun producten kunnen aanbieden (AliExpress en Wish), meldt De Standaard.
Uit een recent rapport van de Ecommerce Foundation blijkt dat de meeste Belgische e-shoppers (58%) zowel in België als in het buitenland kopen. Wanneer ze in het buitenland kopen, dan is dat vooral in Nederland (34%), China (16%), Duitsland (15%) en het VK (10%).
Volgens Simon November, woordvoerder van Test Aankoop, krijgt de organisatie steeds meer klachten over de Chinese webwinkels. “Allicht laten de mensen zich leiden door de heel lage prijzen en miskijken ze zich zo op de risico's", zegt hij in een gesprek in "De ochtend" op Radio 1.
Véél problemen
Uit het onderzoek leerde Test Aankoop dat de grootste problemen de volgende zijn:
- Lange levertijden (gemiddeld 24 dagen), die vaak niet overeenstemmen met wat beloofd wordt.
- Geen levering. Van de 64 bestellingen kwamen er twee niet aan. Een van die twee leveranciers stortte het geld niet terug.
- De kwaliteit van het product (en van de handleiding) is soms ondermaats.
- De producten zijn vaak niet veilig (of beantwoorden niet aan de Europese normen).
- Er is ook sprake van namaak. In dat geval mag de douane het product in beslag nemen en vernietigen.
- Vaak worden extra kosten aangerekend: boven een bedrag moet 21% btw betaald worden en boven de 150 euro invoerrechten.
- Problemen met terugsturen zijn frequent, omdat de Chinese websites de Europese rechten terzake dit niet consequent toepassen. Het product terugsturen is duur en de consument kan die kosten niet altijd verhalen.
Raadgeving
Test Aankoop raadt de consumenten dan ook aan om bij aankoop op een Chinese website, enkele vuistregels te respecteren: geef niet meer dan 22 euro per aankoop uit om extra kosten te vermijden en betaal met een kredietkaart waaraan een verzekering gekoppeld is, zodat je bij een niet-levering het geld terug kan krijgen.
Volgens Simon November is het ook aangeraden om af te zien van een aankoop indien er een vermoeden bestaat dat het product namaak is.