iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Testaankoop heeft een klacht ingediend bij de Economische Inspectie tegen Zara en Bershka die sinds kort geen papieren kassatickets meer aanbieden aan klanten. Dat maakte de consumentenorganisatie vandaag bekend.
Winkels van Zara en Bershka geven sinds kort geen papieren kassatickets meer. Klanten die een kassabon willen, moeten een mobiel telefoonnummer of e-mailadres opgeven om er een te krijgen of ze kunnen de app van de winkel downloaden. Onaanvaardbaar, zegt Testaankoop, dat een klacht heeft ingediend tegen de twee winkelketens bij de Economische Inspectie. Volgens de consumentenorganisatie moeten klanten altijd de keuze hebben tussen een papieren of digitaal kassaticket. Ze wijst erop dat er in het Wetboek van Economisch Recht geen verplichting staat om een papieren kassaticket te geven bij aankoop van een product. Anderzijds moeten consumenten die gebruik willen maken van de wettelijke garantie, wel hun aankoop kunnen bewijzen. Testaankoop benadrukt bovendien dat bedingen die bedoeld zijn om "de bewijsmiddelen waarop de consument een beroep kan doen op ongeoorloofde wijze te beperken of hem een bewijslast op te leggen die normaliter op een andere partij bij de overeenkomst rust" volgens het Wetboek van Economisch Recht altijd als onrechtmatig worden beschouwd.
"Wij zijn van mening dat Zara en Bershka bewijsmiddelen waarop hun klanten beroep kunnen doen op ongeoorloofde wijze beperken door hen te dwingen een e-mailadres of mobiel telefoonnummer op te geven", reageert Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. "Bovendien maakt dit soort praktijken de digitale kloof alleen maar groter, terwijl we er juist alles aan zouden moeten doen om die te bestrijden. Het feit dat veel klanten tevreden zijn met een digitaal kassaticket betekent nog niet dat anderen er geen recht meer op zouden hebben.” Ook minister van economie Dermagne, die door Testaankoop was gecontacteerd, is geen voorstander van het schrappen van papieren kassatickets. “Consumenten hun kassaticket ontzeggen is een ernstige schending van hun rechten. Onaanvaardbaar, want consumenten moeten de keuze behouden”, reageert hij. “Het kassaticket is immers de sleutel om van een aankoop af te zien of gebruik te kunnen maken van de wettelijke garantie, die in deze legislatuur is versterkt.” Hij benadrukte dan ook dat hij de FOD Economie heeft gevraagd om een grondige analyse om oplossingen te vinden voor de praktijken die Testaankoop aanklaagt, “in naam van het respect voor de rechten van de consument”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?