- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Kledingwinkels Zara en Bershka stoppen met papieren kastickets. Klanten moeten een gsm-nummer of e-mailadres geven om hun ticket te krijgen en kunnen geen papieren versie meer krijgen. Het zouden de eerste retailers zijn die bij ons het papieren ticket helemaal schrappen.
Wie een aankoop doet bij Bershka of Zara moet zijn gsm-nummer of e-mailadres geven, om zo een digitaal kasticket bezorgd te krijgen. Een papieren ticket vragen is niet langer mogelijk, een optie die er bij veel andere ketens vandaag wel nog altijd is. Wie zijn telefoonnummer geeft, krijgt enkele minuten na aankoop een sms en kan doorklikken naar een website. Daar kan je als klant meteen je kasticket checken of een account aanmaken en de app van de keten downloaden, waarvoor je je e-mailadres moet intikken. Volgens Laura Clays, woordvoerder bij consumentenorganisatie Testaankoop, zijn de twee modeketens – die deel uitmaken van het Spaanse moederhuis Inditex – de eersten die het papieren ticket helemaal schrappen. Een winkelier is niet verplicht een papieren kasticket te geven. Bij sommige producten heb je een aankoopbewijs nodig in geval er iets aan scheelt of je het wil terugbrengen, maar dat kan ook met een bankafschrift of een digitaal kasticket. Niet alle consumenten zijn blij dat je alleen nog maar een ticket kan krijgen in ruil voor je persoonlijke gegevens. Steeds meer retailers proberen zoveel mogelijk persoonlijke data van klanten te verzamelen om ze zo persoonlijke boodschappen en promoties te bezorgen. Volgens de GDPR-wetgeving mogen ze dat ook. Klanten moeten zich uitschrijven als ze die boodschappen niet langer willen ontvangen. Het is in principe mogelijk om via een QR-code een digitaal kasticket te krijgen zonder persoonlijke gegevens af te geven, maar die mogelijkheid bieden retailers niet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?