TNT biedt sinds begin deze week de optie aan om binnen de Benelux post en pakketten gratis CO2 -neutraal te versturen. Het koerier- en pakjesbedrijf heeft steeds meer bedrijven als klant die hun CO2-voetfadruk willen verlagen.

De mogelijkheid tot verlagen van de CO2-emissies bood TNT al in Duitsland aan, maar de dienst is nu uitgebreid tot België, Nederland en Luxemburg. Hiervoor gebruikt het bedrijf zgn. ‘CO2 credits’. Eerst meet het pakjesbedrijf de hoeveelheid CO2-uitstoot van het transport van de zendingen van de klant. In een tweede stap neutraliseert het deze emissies met de uitgifte aan CO2-credits. Deze worden geïnvesteerd in projecten voor het opwekken van schone en hernieuwde energie.

Deze investeringen worden gecontroleerd door externe auditor SGS. Voor het berekenen van de emissie van haar transporten hanteert TNT de Europese norm EN16258.

Voor bedrijven

Deze optie wordt enkel aan bedrijven geboden, niet aan particulieren. In de Benelux is het CO2-neutraal versturen gratis, voor internationale zendingen betalen klanten een kleine bijdrage. Indien de klanten het wensen, rapporteert TNT jaarlijks hoeveel CO2-uitstoot hun zendingen hebben geproduceerd en hoe het bedrijf deze namens hen heeft gecompenseerd.

Het pakjesbedrijf zelf zegt de eigen CO2-emissies en zijn eigen impact op het milieu zoveel mogelijk te willen beperken. Zo probeert het zijn operaties te verbeteren door bijvoorbeeld het netwerk te optimaliseren, het rijgedrag van haar chauffeurs aan te passen en de beladingsgraad van de voertuigen te verhogen. Sinds dit jaar experimenteert het ook met elektrisch rijden (onder andere in Brussel).

Verantwoord ondernemen

Volgens Erik Uljee, managing Director Benelux, zijn er steeds meer multinationals maar ook KMO’s die verantwoord ondernemen als een onderdeel van hun bedrijfsstrategie hebben. “Daarom hebben wij onze CO2-diensten zo ingericht dat zij naadloos aansluiten op de CO2-reductieprojecten van onze klanten,” zegt hij.

Het zijn blijkbaar vooral de KMO’s die positief reageren op deze nieuwe optie. “Zij zijn immers voor het reduceren van hun eigen CO2-voetafdruk in de regel afhankelijk van het CO2-beleid van hun toeleveranciers,” zegt hij.

Distributie

Grote gebruikers van distributiediensten – onder andere de sector van de e-commerce -wordt vaak verweten dat het versnipperen van de logistiek en van de leveringen de ecologische voetafdruk van de verkochte producten verhoogt. Hoewel dit door de sector betwist wordt – iemand die met de auto rijdt naar een fysieke winkel produceert ook CO2 – zijn er steeds meer webwinkels die een hogere CO2-efficiëntie nastreven.

TNT geeft het voorbeeld van één van zijn klanten, slangklemmen- en beugelproducent MPC Industries uit Gorredijk in Nederland. “Wij sturen jaarlijks miljoenen producten naar meer dan 30 landen. Bij de selectie van ons nieuwe distributiekanaal eerder dit jaar, hebben wij gekeken of de verschillende transporteurs aansluiten op onze eigen filosofie van sociaal én verantwoord ondernemen. De juiste match vinden bleek nog niet zo eenvoudig,” aldus Kris Tirry, team leader MPC Group.