Tom Penninckx, analist bij marktonderzoeksbureau NielsenIQ en op 6 februari spreker tijdens het event Economic Expectations van Gondola Society, gidst ons zoals elk jaar door de evoluties in de FMCG- en retailsector. “Consumenten zijn minder loyaal geworden. Voor A-merken is dat zowel een uitdaging als een opportuniteit.”

Wat is u het meest opgevallen in 2024?

2024 was een normaal jaar. Evident is dat niet, het was al van 2019 geleden. Sinds corona hebben we eigenlijk alleen maar gekke jaren gehad, met eerst de pandemie en erna hoge inflatie. De consument is in die tijd voorzichtiger geworden: hij wou meer sparen, geen onnodige dingen kopen. Hij is ook prijs- en promotiegevoeliger geworden, maar 2024 is op dat vlak een beetje een keerpunt. De consument blijft voorzichtig, maar is opnieuw bereid om meer uit te geven. Er zijn ook minder prijsstijgingen. We hebben periodes van negatieve inflatie gehad, maar over het hele jaar komen we uit op 0,7% in België. Het volume blijft mooi stabiel op 0,2%, na een terugval de voorbije jaren. Die evolutie wordt bevestigd in de NielsenIQ-GfK global consumer survey waar de consument aangeeft dat de intentie er is om iets meer te spenderen. De meesten blijven wel voorzichtig. Dat is geen verrassing als je weet dat de prijzen de voorbije 2 jaren met 18% gestegen zijn in West-Europa en België. Globaal daalt het aantal consumenten dat zegt er slechter aan toe te zijn dan een jaar geleden (32% midden 2024 tegenover 34% midden 2023), maar in Europa is dat anders. In veel Europese landen hebben mensen het gevoel dat ze slechter af zijn. De stijgende voedingsprijzen zijn nog steeds veruit de belangrijkste bekommernis voor Europese consumenten (33%), veel meer dan bijvoorbeeld voorzieningskosten (20%), economische terugval (19%), klimaatopwarming (14%) of zelfs globale conflicten (13%).