Unilever overweegt om enkele Nederlandse merken in zijn portfolio te verkopen, waaronder Unox-soepen en Conimex-specerijen/kruiden. Dat meldt persagentschap Reuters.

Unilever zou een aantal van zijn kleinere merken willen verkopen, waaronder de Nederlandse merken Unox en Conimex. Deze zouden volgens Unilever als niet-essentieel worden bestempeld, zo meldt Reuters op basis van info van bronnen die liever anoniem wensen te blijven. Het bedrijf heeft naar verluidt de bank ABN Amro aangesteld om een koper te zoeken. “De Nederlandse merken die te koop staan vertegenwoordigen een winst van ongeveer 40 miljoen euro”, klinkt het bij de anonieme bronnen. Deze strategie van het verkopen van kleinere merken wordt gepusht door CEO Hein Schumacher. Toen hij in juli 2023 aantrad als CEO, kondigde hij aan dat het bedrijf zich meer zou concentreren op zijn top 30-merken, die goed zijn voor ongeveer 70% van de omzet. En die strategie lijkt de CEO nu ook aan te houden. In december 2023 had Unilever zijn Elida Beauty portfolio al verkocht, waarvan het portfolio meer dan 20 schoonheids- en verzorgingsmerken omvat (met uitzondering van Zwitsal). Vervolgens kondigde het bedrijf in maart 2024 aan dat het van plan was om zijn gehele ijsportfolio te verkopen, inclusief de merken Magnum en Ben & Jerry's. Sindsdien heeft Unilever het over “het optimaliseren van zijn portfolio” of “het focussen op vier categorieën: health & beauty, personal care, home care en voeding”. Unilever en ABN Amro weigeren voorlopig te reageren op het nieuws.