Bedrijven als Benetton, C&A en Delhaize zouden Adecco hebben gevraagd om geen allochtonen te selecteren voor vacatures. Dat moet blijken uit het strafdossier dat deels is uitgelekt.
De Partij van de Arbeid heeft woensdag belangrijke documenten gelekt uit het strafdossier tegen Adecco. Het gaat om een lijst met de namen van meer dan honderd bedrijven die het uitzendkantoor zouden hebben gevraagd geen allochtonen te selecteren. Adecco gebruikte daarvoor de codetaal 'BBB', wat staat voor 'Blanc Bleu Belge', een zuiver Belgisch koeienras.Sommige bedrijven die worden vermeld, zijn niet van de minste. In het oog springt bijvoorbeeld Benetton, de Italiaanse kledingfabrikant die diversiteit altijd hoog in het vaandel heeft gedragen en altijd graag heeft uitgepakt met gekleurde modellen. In 2001 zocht Benetton volgens het dossier 'vier voltijdse verkoopsters, eentalig met notie van de tweede landstaal. Jong en dynamisch. BBB.' Benetton liet gisteren weten pas vandaag te zullen reageren.In de lijst duiken ook bedrijven op als C&A, Delhaize, Interbrew (het huidige Inbev), Electrabel, Press shop, City Parkings en Group 4.De omschrijvingen laten vaak niets aan de verbeelding over. Press Shop vraagt een 'BBB of onberispelijk, geen gespuis', een zeker bedrijf Nachtergaele wil een 'BBB, maar superschattig (zoals een stewardess)' en Melisana (een farmaceutische onderneming) wil 'BBB of andere nationaliteit, maar geen Arabieren.' Het duidelijkst is het commentaar bij de vacature van Dépannage Wattiez: 'BBB, want werkt vaak met politie'.Tien jaar na de feiten valt het moeilijk te zeggen of al die bedrijven effectief hebben gevraagd te discrimineren. Ze duiken op in intern mailverkeer van Adecco. De meeste bedrijven zijn zelfs niet eens op de hoogte dat hun naam in het strafdossier staat, omdat zij zelf nooit zijn vervolgd. Electrabel en Delhaize bijvoorbeeld, reageren erg verbaasd. Toch moet uit de verhoren van Adecco-medewerkers blijken dat zij de codetaal alleen hebben gebruikt op vraag van de klanten.'Ik preciseer dat wanneer een klant ons vraagt een uitzendkracht te bezorgen die niet Arabisch is, wij zijn verzoek omzetten door gebruik te maken van de code BBB', getuigde een medewerkster. 'Het is een manier van communiceren onder elkaar (tussen de kantoren, red.), zonder openlijk te moeten zeggen niet Arabisch, niet Marokkaans of Turks.' Het minste wat kan worden gezegd, is dat deze lijst de bedrijven dan ook met het schaamrood op de wangen achterlaat. Adecco zegt niet van het bestaan van de lijst af te weten. Het uitzendkantoor is in beroep gegaan tegen zijn veroordeling.