- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
In de Verenigde Staten heeft UPS het online platform Ware2Go gelanceerd. Dat verbindt fulfilmentbedrijven die magazijnruimte beschikbaar hebben met e-commerce bedrijven die op zoek zijn naar een snelle oplossing voor hun logistiek en verzending. Deze nieuwe dienst richt zich hoofdzakelijk tot kleine en middelgrote webhandelaars in de B2B-sector.
Voorlopig is Ware2GO alleen in de VS gelanceerd. Het platform is grotendeels gelijkaardig aan dat van Stockspots, een zogenaamde Airbnb voor magazijnen in Nederland en België. Een groot verschil is dat in de dienstverlening ook het orderpicken, de verzending en de levering binnen de twee dagen mogelijk is. Volgens Scott Price, hoofd Transformation en Strategy bij UPS, biedt Ware2Go een oplossing voor twee grote problemen die e-commerce kmo’s vaak tegenkomen: ‘speed to market’ en efficiënte opslag.
Ware2Go gaat zo te werk: eerst zoekt het bedrijven die fulfilment-diensten aanbieden en die beschikbare magazijnruimte op strategische locaties hebben. Deze worden dan gescreend. Zo ontstaat een breed netwerk van mogelijke fulfilmentpartners voor e-commerce bedrijven. Zij kunnen een beroep doen op partners zonder dat ze zich verbinden tot gewaarborgde volumes of langetermijnakkoorden. Een ander voordeel is dat de webhandelaars geografisch kunnen groeien zonder eerst de fulfilmentbedrijven te zoeken en te screenen. Ook moeten ze geen verzendingsdienst opzetten, want ze krijgen van UPS dezelfde diensten en prijzen als de fulfilmenbedrijven. De handelaars blijven eigenaar van de goederen. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het vervoer van de voorraad naar de distributiecentra.
Ware2Go richt zich hoofdzakelijk tot B2B-handelaars, omdat die doorgaans weinig distributiecentra hebben en minder nood hebben aan grote magazijnruimte.
Aan de andere kant heeft Ware2Go ook voordelen voor de logistiekers: zij kunnen niet alleen hun magazijnruimte en fulfilmentpersoneel beter benutten, maar ook hun klantenbestand uitbreiden buiten hun traditionele (geografische) gebieden zonder speciale verkoopteams te moeten opzetten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?