iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Veganistische en vegetarische producten zijn aan een opmars bezig in de supermarkt. Veggie is in tegenstelling tot vegan al lang geen niche meer en stagneert ook enigszins, maar in beide categorieën zijn wel nog groeimogelijkheden.
Plantaardig is de toekomst, daar zijn de meeste voedingsexperts en overheden het over eens, maar volgt het grote publiek ook? Uit een onderzoek van iVOX op vraag van het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA), dat ijvert voor meer plantaardige consumptie en de initiatiefnemer is van de VeggieChallenge, blijkt dat 1 op 3 Belgen minstens wekelijks vegetarisch eet. Ook het aantal Belgen dat elke dag vlees en vis eet, daalt. Aan de andere kant blijft het percentage vegetariërs en veganisten nog altijd klein, al is er wel een significante stijging: van 5% in 2020 ging het naar 8% in 2022. Ook het aantal flexitariërs neemt nog altijd toe. 28% eet minstens 1 dag per week vegetarisch. In 2020 was dat 25% en in 2016 13%. De evolutie is duidelijk in de cijfers. Ook op de winkelvloer is ze al lang niet meer te missen: het schap met vegetarische en/of veganistische producten eist steeds meer aandacht op. Alle supermarkten laten weten dat ze hun assortiment veggie en vegan producten de voorbije jaren uitgebreid hebben en de komende maanden verder uitbreiden.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?