Het valt niet te ontkennen dat vegetarische producten een trend zijn. In ieder geval liggen ze op ieders lippen en, voor degenen die ervan houden, ook op hun bord. Het beschikbare assortiment vertegenwoordigt momenteel slechts 3 tot 5% van het nationale aanbod. Een snelgroeiende markt dus, die duidelijk nog veel mogelijkheden biedt.

Uit jaarcijfers van Nielsen (afgesloten begin januari 2022) blijkt dat de vegetarische producten gestaag blijven groeien. De omzet van de categorie als geheel is met 4,9% gestegen, met nog veel verrassendere cijfers voor salades (+40,1% in omzet, bij een volumestijging van 29,4%) en diepvriesproducten (+13,8% in omzet, en een volumestijging van 9,3%). Camille Schvester, senior brand manager bij Iglo, getuigt over het succes van vegetarische diepvriesproducten: “Ons segment is booming. In 2021 bedroeg onze groei, dankzij ons ‘Green Cuisine’-gamma, 26%. De categorie diepgevroren vegetarische producten (inclusief vegan) groeide met 14% en ‘Green Cuisine’ droeg voor 47% bij aan deze groei. Diepvries vegetarisch is een jonge categorie met veel potentieel.” Er was daarentegen een lichte daling in omzet van de charcuterie (-6,1%), die duidelijk moeite heeft om zich te onderscheiden van de traditionele vleeswaren.