- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vente-privee Group heeft een meerderheidsparticipatie in zijn branchegenoot zlotewyprzedaze.pl genomen. Deze is marktleider in de zgn. ‘flash sales’ in Polen. Met deze transactie wil de Franse groep haar groei in Centraal en Oost-Europa inzetten.
De verkoopsite zlotewyprzedaze.pl – wat ‘gouden zaken’ in het Pools betekent – is in 2010 in Warschau opgericht. Met meer dan 3,5 leden is het vermoedelijk de belangrijkste speler op de Poolse markt van de ‘besloten verkoop’. Polen is een zeer dynamische e-commerce markt, met bijna 28 miljoen e-shoppers en een groei vorig jaar met 21%.
Het managementteam blijft op post en zlotewyprzedaze.pl blijft bestaan als een onafhankelijke organisatie. De Franse groep wil in eerste instantie synergiën uitbouwen, onder andere op het vlak van de merken waarmee ze samenwerkt.
Het is de vierde overname dit jaar: in april werd in Spanje en Italië Privalia overgenomen en werd een meerderheisdparticipatie in eboutic.ch Zwitserland gekocht; en in september heeft Vente-privée (via haar Belgische dochter Vente-Exclusive, die iets meer dan een jaar geleden werd binnengerijfd) de Deense flash sales-site Designers & Friends gekocht. Daarmee zette de webshop een eerste stap op de Scandinavische markt.
Voorlopig is dit de eerste stap van Vente-privée op de Centraal- en Oost-Europese markt. Zoals Gondola eerder meldde is op de markt van de besloten verkopen een duidelijke concentratiebeweging aan de gang. Dat komt onder andere omdat de ‘pure players’ van de textielsector steeds internationaler worden en op vrij korte termijn een snelle groei van de crossborder e-commerce te verwachten is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?