- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Diepvries- en verse pizza's hebben in 2021 gemengde resultaten gekend. Terwijl het eerste segment vorig jaar niet bijster goed verteerd schijnt te hebben, lijkt het tweede de eetlust van de consument juist te hebben opgewekt. De indrukken die bij de spelers van de categorie zijn verzameld, geven echter een enigszins ander beeld.
In 2021 vertoonden de in de supermarkten verkochte pizza's een lichte daling (-0,8%). Wat het volume betreft, bedroeg de daling zelfs 1,7%, volgens cijfers die in januari door marketingspecialist Nielsen zijn gepubliceerd. Bijna driekwart van de verkoop van de categorie werd gegenereerd door de diepvriescomponent, de rest was afkomstig van het verse gedeelte. Deze twee soorten pizza’s hebben nochtans tegengestelde trends gekend: de diepvriespizza's zijn met 3,7% in omzet gedaald (-3,9% in volume), terwijl hun verse tegenhangers met 8,1% zijn gestegen (+5,5% in volume). Deze cijfers kunnen echter alleen goed worden ingeschat in het licht van wat er in 2020 is gebeurd, een jaar dat in het teken stond van de gezondheidscrisis.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?