- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Macintosh, de Nederlandse retailgroep boven onder andere Brantano en Scapino, heeft geen goed eerste half jaar achter de rug. De omzet ging 10% achteruit voor de groep, blijkt uit het halfjaarrapport van Macintosh.
Macintosh realiseerde in de eerste zes maanden van 2013 een omzet van 380 miljoen euro. Dat is echter 10% minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het slechte weer en de toenemende concurrentie van online retailers speelt Macintosh parten.
De non-food retailgroep wijst op de slechte markt voor de hele sector, maar beseft ook dat het zich moet aanpassen aan de veranderende shopgewoontes van de consument. Macintosh is daarom van plan zich meer op e-commerce te richten in de toekomst. Momenteel maken de online activiteiten slechts 5,4% uit van de totale omzet van de groep. Hoewel het aandeel van de online verkoop nog klein is, steeg de omzet van die activiteiten wel met 9,3%.
Ondanks de verliezen hoopt Macintosh ook nog op een goed tweede semester om het boekjaar toch nog positief te kunnen afsluiten. Zolang de marktsituatie niet verbetert, zal de groep naar eigen zeggen echter blijven inzetten op kostenbesparingen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?