- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#1 De coronacrisis en de lockdown hebben een grote impact op wat we eten. Dat blijkt uit kwalitatief en kwantitatief onderzoek van VLAM. In een miniserie onthullen we de belangrijkste veranderingen in de consumptiegewoontes van de Belgen. Starten doen we met de terugkeer naar klassiekers.
Onderzoek van VLAM toont aan dat thuisverbruik sterk aan belang wint. Op een gemiddelde dag tijdens de coronacrisis eet 86% een zelfbereide warme maaltijd in vergelijking met 72% voor de crisis. Takeaway & home delivery dalen van 7 naar 4% en slagen er dus niet in het wegvallen van het buitenshuisverbruik te compenseren. Meer mensen koken zelf en zijn vaker online op zoek naar kookinspiratie. Omdat we vaker zelf koken, stijgt bovendien het verbruik van de zogenaamde klassieke driecomponentenmaaltijd. Concreet betekent dit: aardappelen met groenten en vis of vlees. Maar liefst 17% van de ondervraagden uit de iVoxstudie geeft aan vandaag te kiezen voor meer traditionele Belgische gerechten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?