- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het aantal winkeldiefstallen neemt af, maar dieven hebben het steeds meer gemunt op voedingswaren. Dat blijkt uit een analyse van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) op basis van cijfermateriaal van de vzw Preventie & Veiligheid.
Het aantal gestolen producten daalde in 2012 van 48.492 naar 46.224 producten.Dat is 4,7% minder dan in 2011. De waarde van de buit steeg echter met 4,6% (van 671.780 naar 702.420 euro). Dieven worden dus selectiever, en ze kiezen steeds meer voor voeding.
In 2008 was voeding goed voor maar 23% van alle gestolen waren, nu gaat het om 29%.“De steile opmars van voeding is symptomatisch voor deze crisistijden. (...) Voedingswinkels voelen de crisis niet alleen door het feit dat consumenten de knip op de beugel houden, maar ook omdat hun waren meer in trek zijn bij winkeldieven”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
Na droge voeding en vers vlees (29%), zijn de meest gestolen goederen parfumerie (15%), alcohol en sterke drank (10%), doe-het-zelfmateriaal (7%) en dameskleding (6%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?