
iStock
iStock
Het Meldpunt van de Consument van het Federalde Voedselagentschap heeft vorig jaar 5.222 klachten ontvangen, een record. Het aantal klachten steeg met 7% tegenover een jaar eerder. Meer dan de helft leidde tot maatregelen.
Niet minder dan 21 klachten per dag ontving het Federale Voedselagentschap (FAVV) vorig jaar, goed voor ruim 5.200 op jaarbasis. 30% daarvan draaide rond hygiëne: consumenten die twijfels hebben over de netheid van een horecazaak, hygiëne van het personeel, sporen van ongedierte opmerken, enzovoort. Op de tweede plaats (27%) komen klachten van mensen die ziek werden en vermoeden dat dat komt door het eten van een levensmiddel. De topdrie wordt afgesloten door klachten over de bewaarmethode, zoals temperaturen en houdbaarheidsdata (17%). In 49% van de controles naar aanleiding van een consumentenklacht blijken de aangehaalde problemen daadwerkelijk gegrond, meldt het FAVV. Daarnaast werden bij 6% van deze controles nog andere overtredingen vastgesteld. In 55% van de klachten worden er concrete maatregelen genomen, zoals het geven van een waarschuwing, het opstellen van een procesverbaal of het opleggen van een tijdelijke sluiting. “Consumenten kunnen klachten indienen over alle sectoren, maar de meeste gaan over horeca of supermarkten, omdat ze daar het meest mee in aanraking komen", zegt Hélène Bonte, woordvoerder van het FAVV. “De klachten stijgen, maar uit onze inspecties en monsterafnames blijkt dat de voedselveiligheid in ons land op een heel hoog niveau staat. Het recordaantal wijst er vooral op dat voedselveiligheid voor consumenten een belangrijk thema is.” Ook is de drempel om klacht in te dienen laag: het kan via een online formulier, telefonisch, maar ook via sociale media. Naast klachten behandelt het meldpunt van het FAVV ook vragen van consumenten. In 2024 werden 4322 vragen gesteld aan het FAVV, ofwel 17 vragen per werkdag, een stijging van 10,2% tegenover 2023. De vragen die het FAVV ontvangt gaan onder meer over de informatie op etiketten, vragen over de risico’s bij de consumptie van teruggeroepen producten of hygiëne. De consumentenvragen stellen het FAVV in staat om te begrijpen wat er leeft onder consumenten en hierop in te spelen met sensibiliseringscampagnes.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?