Voormalige marketingdirecteur Bol.com Michel Schaeffer overleden
- Michel Schaeffer was veertien jaar lang marketingdirecteur bij Bol.com
- Eén van de 'drie musketiers' van de online winkel
- Deze week overleden na maandenlange ziekte
Michel Schaeffer, voormalig marketingdirecteur van bol.com, is vorige woensdag op 51-jarige leeftijd overleden. Hij stond veertien jaar lang als marketingdirecteur mee aan het roer van de grootste online winkel van de Benelux.
Michel Schaeffer speelde een sleutelrol bij de snelle ontwikkeling van bol.com. Veertien jaar lang was hij verantwoordelijk voor de marketing en propositie-ontwikkeling van de online winkel. Onder zijn verantwoordelijkheid werd het aantal productcategorieën snel uitgebreid en ontwikkelde de winkel zich als een verkoopplatform dat ook in Vlaanderen populair werd. In 2015 nam hij afscheid van bol.com, drie jaar nadat het onderdeel werd van Ahold Delhaize. “Michel Schaeffer was één van de drie musketiers van bol.com, samen met de visionaire ceo Daniel Ropers en Huub Vermeulen als pragmatische logistiek directeur. Michel Schaeffer was een extreme ‘e-commercant’, die geloofd werd als people manager. Professioneel, maar ook op menselijk vlak, werd Michel enorm geapprecieerd. Het is iemand die erg zal gemist worden”, zegt Pierre-Alexandre Billiet, ceo van Gondola, met wie Michel Schaeffer nauwe banden onderhield.
In 2017 schreef Michel Schaeffer het boek ‘Het geheim van bol.com’, dat hij in een speciale Gondola-sessie kwam voorstellen. Over dat geheim zei hij het volgende: “Het draait rond het centraal zetten van de klant. We bieden een maximale keuze in product, prijs, vorm en beschikbaarheid, door bijvoorbeeld ook het assortiment van andere winkels aan te bieden. We zijn ook op alle mogelijke platformen actief: desktop, tablet, mobiel en apps. Consumenten willen op verschillende manieren van onze diensten gebruik maken.” Huub Vermeulen, algemeen directeur van bol.com: “Michel heeft ons merk van niets tot een van de meest bekende en gewaardeerde merken van Nederland en België weten te maken. Hij was een absoluut marketing-vakman en veel elementen van het huidige merk zijn nog rechtstreeks te herleiden naar de ideeën van Michel. Daarnaast was hij als directielid breed betrokken bij bol.com en had hij een sterke strategische visie waarmee hij de richting gedurende 14 jaar mede heeft bepaald. We gaan een fantastische oud-collega, maar vooral een geliefd mens missen.” Michel Schaeffer overleed vorige woensdag nadat hij enkele maanden ziek was. Gondola biedt haar medeleven aan zijn familie en oud-collega's aan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?