Intermarché België heeft net de benoeming aangekondigd van een uitvoerend directeur, Arnaud Meyrant, afkomstig van de Louis Delhaize Groep. Bij Intermarché zijn het meestal de leden die alle zichtbaarheid en de meeste macht hebben, en niet de managers van de centrale. Hoe moeten we deze aankondiging lezen?

Hoewel Intermarché een keten is waarvan de leden goed bereikbaar zijn, heeft het tot nu toe niet veel spontaan met de buitenwereld gecommuniceerd, met uitzondering van onderwerpen die in de schijnwerpers stonden, zoals de overname van Mestdagh en de overdracht van zijn geïntegreerde winkels aan zelfstandige uitbaters. Dus wanneer de groep de moeite neemt om een communicatiebureau te vragen om een persbericht uit te sturen aan de pers, blijft dat nieuws niet onopgemerkt. Het bericht dat we net ontvingen is bijzonder kort en sober: “Les Mousquetaires kondigen de benoeming aan van Arnaud Meyrant als uitvoerend directeur voor België. Hij zal zijn nieuwe functie opnemen op 1 april 2025 en zal verantwoordelijk zijn voor het beheer van de ondersteunende activiteiten van het bedrijf aan de verkooppunten, terwijl hij erop zal toezien dat de lopende integratieprojecten tot een goed einde worden gebracht. Hij zal samenwerken met de twee voorzitters van de raad van bestuur, Antoine Florival en Philippe Guilpain, beiden ondernemers van Les Mousquetaires, om te zorgen voor een dynamisch beheer van de Intermarché-ketens, die een snelle groei kennen in België. Les Mousquetaires en alle Belgische leden bedanken Dominique Danjean, die gedurende vijf maanden de transitie naar de functie van uitvoerend directeur ad interim heeft begeleid.”

Feitelijk is alles daarmee gezegd, of toch bijna, te beginnen met een kort portret van Arnaud Meyrant, die geen onbekende is in de retail. Deze sales engineer, die zijn opleiding genoot aan de Solvay Business School in Brussel, heeft de laatste 8 jaar van zijn carrière doorgebracht als directeur strategie voor de Louis Delhaize Groep, die nu de meeste van zijn foodretailketens heeft verkocht, met uitzondering van Cora Belgium en Provera. Dominique Danjean, die naar wij begrepen al op interim-basis de uitvoerende rol vervulde, is een Franse manager gespecialiseerd in consultancy en interim-management, die eerder een permanente managementfunctie heeft bekleed bij Leclerc.

Een verandering in status

Geeft Intermarché Belgium hiermee zijn zeer specifieke cultuur op, waarin alle macht bij de leden ligt? Dat is niet het geval: het zijn nog steeds de zelfstandigen die het laatste woord hebben, die de structuur op de voet volgen, waarmee ze des te meer vertrouwd zijn omdat ze er een derde van hun werktijd aan besteden, en die samen met de medewerkers van de centrale - die we 'de permanenten' noemen - instaan voor de opvolging van de verschillende activiteiten van de keten: verkoopbeleid, aankoop, marketing, logistiek, ontwikkeling, HR, enzovoort. Maar Intermarché is van divisie veranderd, door de overname van Mestdagh, maar ook dankzij een eigen dynamiek die door het hele netwerk loopt. Na een verdubbeling van zijn omzet zet Intermarché België zijn elan voort en kondigde het aan dat zijn omzet in 2024 met nog eens 11% zal groeien. Dit alles heeft de status van de keten veranderd, die volgens een zeer betrouwbare bron nu alleen al op de Waalse markt een marktaandeel van 13% heeft. En het is precies deze schaalverandering die Intermarché België er nu toe aanzet om zijn managementteam te versterken, zoals verschillende Belgische leden van Intermarché ons onlangs duidelijk hebben gemaakt. De groei van Intermarché impliceert dat zijn structuren professioneler worden, maar ook dat het nu managers kan aantrekken die in staat zijn om zijn leden, en de raad van bestuur in het bijzonder, te ondersteunen, waar Antoine Florival, een andere Solvay-jongen, die ervoor gekozen heeft om supermarkten te leiden, nu bouwt aan een team dat goed uitgerust is om een groep te beheren, ook op financieel vlak, waarvan de omvang in zeer korte tijd radicaal veranderd is.