Interview "We verkopen binnenkort de eerste 100% Belgische mosterd"
Geoffrey Lamarche, commercieel directeur van het bedrijf Natura, dat verschillende soorten sauzen op de markt brengt, praat met Gondola over de overname van de Waalse mosterdfabriek Bister.
In 2018 trad Geoffrey Lamarche in dienst bij Arthus de Bousies, CEO van Natura sinds 2012. Sindsdien is het bedrijf flink gegroeid. Na de overname van Natura door Athus in 2012 en vervolgens die van het Nederlandse bedrijf Van Ton in 2018 (Van Ton is ook gespecialiseerd in sauzen), groeide de Natura-familie dankzij de overname in december 2019 van het Waalse bedrijf Bister, een toonaangevende specialist op het vlak van mosterd. Na de crisis, die alle drie de bedrijven heeft geschaad vanwege het tijdelijke gebrek aan professionele opdrachten, wemelt het van de projecten bij Geoffrey en zijn team.
Bister is waarschijnlijk de bekendste Belgische mosterdfabriek. Wat motiveerde Natura om deze overname te doen?
Fabienne Bister, kleindochter van de oprichter Franz Bister, maakt deel uit van de derde generatie die aan het hoofd staat van de onderneming Bister, die in 1926 werd opgericht. Ze wilde het bedrijf graag verkopen omdat geen enkel ander familielid het bedrijf wilde overnemen. En dus was ze op zoek naar een jonge, dynamische ondernemer. Fabienne Bister kende Arthus de Bousies, CEO van Natura, al die zelf eerder zijn interesse had laten blijken. Het huwelijk verliep vrij snel, vooral omdat Bister niet alleen een Belgisch gastronomisch juweeltje is, maar het ook het Natura-assortiment, dat andere sauzen zoals vinaigrettes, mayonaise en ketchup bevat, verder aanvult. Bister biedt verschillende mosterdsoorten aan, waaronder semi-sterke mosterd, Dijon-mosterd en Mosterd naar oud recept. In het semi-sterke mosterdsegment staat Bister, met zijn L’Impériale mosterd, nek aan nek met Amora en Devos Lemmens.
Bister-mosterd wordt in België geproduceerd in het industriepark van Achêne, in de buurt van Ciney. Denkt u eraan om de productie op termijn te verplaatsen?
Nee, we willen alles behouden wat Bister succesvol heeft gemaakt. Acht arbeiders en vijf bediendes werken op de site van Achêne. Onze topproducten, zoals L'Impériale mosterd en pickles, worden uitsluitend in Achêne geproduceerd. We exporteren nauwelijks Bister-producten uit België, al heeft Bister ook een productiesite in Frankrijk, in Saint-Thibaut, vlakbij Troyes (tussen Parijs en Dijon). Wij produceren er onder meer Dijon-mosterd en onze biologische Bister-referenties. Natura bezit in totaal dus vier sites: de twee andere bevinden zich in Tubize en in het Nederlandse Zierikzee (de site van het bedrijf Van Ton).
Bent u van plan om het Bister-gamma verder uit te breiden of te innoveren op het vlak van communicatie?
We gaan onze social media en de Bister-website verder ontwikkelen, net zoals ons gamma, waaronder de bioreferenties. We hebben bovendien ook veganistische sauzen gelanceerd onder het merk Natura. Op groepsniveau zullen we zorgen voor veel synergieën. Vandaag de dag zijn we al bijna altijd aanwezig in de retailsector in België, behalve natuurlijk in het hard discount segment.
Werkt u aan nieuwe producten voor na de zomer?
We hopen de eerste 100% Belgische mosterd in november op de markt te brengen. Om dit project te ontwikkelen hebben we onze krachten gebundeld met Farm for good, een netwerk van boerderijen dat de ecologische transitie maakt naar biologische en regeneratieve landbouw. De producenten kweken dus mosterdzaden, iets wat hier al tientallen jaren niet meer gebeurt. Het Belgische klimaat was uitermate geschikt, maar de concurrentie van andere producerende landen (Canada, Nepal en Myanmar in het bijzonder) heeft ertoe geleid dat de boeren dit soort gewassen hebben opgegeven. De eerste oogst zou eind september klaar moeten zijn. Daarna zou de productie in oktober starten om dan de eerste potten tegen november in de rekken te hebben. We moeten nog wachten op de eerste resultaten van de oogst, maar als alles goed gaat, zal het de allereerste 100% Belgische mosterd zijn die in de winkels wordt verkocht.
Webinar Belgian Brands
Vergeet niet deel te nemen aan de webinar van Gondola Society op 23/7 om 10 uur. Geoffrey Lamarche tekent present als een van de sprekers.