- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, verwacht dat de sector tijdens de komende oudejaarsperiode 25% meer omzet zal draaien. Uit een studie blijkt dat de Belgische webhandelaars naar € 270 miljoen zullen evolueren.
Gisteren was het in Amerika “Cyber Monday”, één van de beste verkoopdagen voor webshops. Naar aanleiding hiervan heeft BeCommerce 262 online shops bevraagd over de Kerstmistrends voor 2013. Uit de resultaten van deze enquête blijkt dat de online handelaars tijdens de periode van 2 t.e.m. 31 december een omzet verwachten van 270 miljoen euro, ofwel 16,09 % van de totale jaaromzet. Dit betekent een stijging van 25% ten opzichte van 2012. “Onze online verkoop stijgt met meer dan 100%, constateert Frederik Wybo, IT & E-commerce manager van Torfs.be zelfs.
“Ondanks de economische crisis en een vermindering van het consumentenvertrouwen, stellen we vast dat de onlineverkoop goed loopt,” merkt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce op. “Nochtans evolueert de sector minder snel in België dan in zijn buurlanden, onlineverkoop heeft dus nog mooie groeiperspectieven.”
De voordelen benadrukt door online klanten zijn divers: het is een gemakkelijke manier van shoppen (73%), de eindejaarsdrukte kan vermeden worden (68 %), niet gebonden aan openingsuren (55 %), de stress van het shoppen valt weg (44 %), en er is een breder productengamma (32 %). Het zijn voornamelijk mode en accessoires die in de smaak vallen bij het online publiek (40.91%), daarna komen multimedia en elektronica (34.09 %), speelgoed (27.27 %), cosmetica (22.73 %), keuken accessoires (18.18%), huisbenodigdheden (15,91 %) en decoratie (13,64 %).
Om de online handel tijdens de eindejaarsperiode aan te zwengelen adverteren de internetshops steeds vaker boven en naast zoekresultaten in zoekmachines (44 % vaker), plaatsen ze speciale aanbiedingen op hun websites (39%) en organiseren ze e-mailcampagnes (9%). Opvallend is dat de internethandelaars zelden of nooit investeren in radio- en tv-reclame.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?