Gratis bezorging is bij veel consumenten een doorslaggevende factor om online iets te kopen, blijkt uit een onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoeksbureau pleit ervoor om consumenten bewuster te maken over de milieu-impact van hun bestellingen.
De cijfers zijn duidelijk: in het onderzoek geeft vijftig procent aan gratis bezorgen belangrijk te vinden. Dertig procent vindt het belangrijk dat het pakketje gratis retour gestuurd kan worden. Het is comfort dat door de e-commercebedrijven gestimuleerd werd om klanten voor zich te winnen, maar waar steeds meer vraagtekens bij geplaatst worden. Niet alleen om economische redenen, maar ook omwille van de impact op het milieu. Net om die reden is het volgens Pieter van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan, belangrijk dat webwinkels bezorgschaamte aanwakkeren bij de consument.
"Het zou bijvoorbeeld helpen als er bij elke bestelling een CO2-indicatie wordt geplaatst. Een soort CO2-footprint die aangeeft hoeveel kilometer er moet worden afgelegd voor jouw trui of broek en het effect daarvan op het klimaat", vertelt Van den Broecke aan het Algemeen Dagblad. Worden er geen maatregelen getroffen, dan kan het volgens Van den Broecke niet anders dan dat webshops kosten gaan rekenen voor verzenden en retourneren. "Grote webwinkels als Zalando, Asos en H&M hebben aangegeven in het buitenland kosten in rekening te brengen voor het retourneren van online bestellingen. Bij Zalando wordt de helft van de bestellingen teruggestuurd. Dan moet je iets doen."
Consumenten bewuster maken van de impact van hun bestelling is volgens Manhattan Associates dus een manier om vooral het aantal retourzendingen te verminderen. Maar ook het belonen van het later bezorgen van een pakketje kan volgens Van den Broecke werken. ,,Bedrijven kunnen hun planning en logistiek efficiënter regelen als bestellingen niet meteen dezelfde dag moeten worden bezorgd. Je zou de klant een korting van 2 euro kunnen geven als de bestelling later aan de deur wordt gebracht.’’
Ook gegevens over de eerdere bestellingen van klanten kunnen e-tailers helpen bij het voorkomen van retouren. Zo wil de Duitse webwinkel Zalando zijn retouren beperken door meer gebruik te maken van data. Deze gegevens moeten ervoor zorgen dat bedrijven beter kunnen voorspellen welke kleding bij de klant past. Van den Broecke: ,,Of kijk wat Nike doet. Je kunt in een Nikewinkel je voeten uitgebreid laten opmeten. Deze gegevens worden naar een databank gestuurd en vervolgens kun je ook online makkelijker schoenen bestellen waarvan je zo goed als zeker weet dat ze passen. Het zijn dit soort innovaties die het aantal onnodige pakketverzendingen moet verlagen.’’