- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Dankzij het vastgoedproject The Dome zal een Eataly-winkel neerstrijken naast de AD Delhaize op de Brusselse Anspachlaan. Die laatste zal weliswaar niet in zijn huidige vorm blijven bestaan, maar eerder in een nieuw stedelijk concept op de gelijkvloers en een klassieke supermarkt op de ondergrondse verdieping.
Onlangs liet Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize België, ons in een interview weten dat er een nieuw stadsconcept zit aan te komen. “Binnen enkele maanden wil Delhaize een nieuw, hedendaags winkelconcept voorstellen. Een onuitgegeven format: stedelijk en vertrekkend vanuit een omnichannelbenadering”, klonk het toen. Zou de foto die de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest recent vrijgaf al een voorsmaakje kunnen zijn? We kunnen voorlopig enkel maar speculeren, aangezien de retailer zich nog in stilzwijgen hult.
Het eerste beeld van het nieuwe stadsconcept doet de verwachtingen stijgen. Hoewel we zien dat het digitale aspect beperkt aanwezig is, wordt er wel veel gefocust op beleving en themahoeken die die stadsmensen en voorbijgangers moet overtuigen. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende eethoekjes voorzien in de winkel.
Ter herinnering, Eataly zal zich uitstrekken over een oppervlakte van zo’n 3.500m2 op de hoek met het Beursplein, op het gelijkvloers met bijhorende terrassen, en de 1ste verdieping. Het commerciële aanbod wordt aangevuld met een Delhaize van 2.000m2 met een nieuw stedelijk concept, op de hoek van de Anspachlaan en de Kiekenmarkt, op het gelijkvloers en een klassieke supermarkt op de ondergrondse verdieping. Op de bovenverdiepingen komt een eigentijds stedelijk woon- en werkprogramma. De co-working van 7.500m2 zal uitgebaat worden door Fosbury&Sons. De bewoners van de 60-tal co-living appartementen kunnen eveneens gebruik maken van een gemeenschappelijke lobby, bar, wassalon, dakterrassen, daktuin en moestuinen. De dakkoepel is toegankelijk voor het publiek en geeft een uniek uitzicht op de stad.
Het project streeft ernaar om onafhankelijk van fossiele energie te functioneren en zal maximaal gebruikmaken van de beschikbare energie op de site in combinatie met innoverende technieken. Daarnaast wil het ook CO2-neutraal zijn. Aangezien de plek gemakkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer worden er, met uitzondering van 5 parkeerplaatsen voor elektrische deelauto’s, dus geen autoparkeerplaatsen voorzien maar wordt volop ingezet op fietsenstallingen. Tegen 2023 zou het pand officieel zijn deuren openen.
Foto: ©VDD Project Development - Vervoordt r.e. - Coussée & Goris Architecten
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?