- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De winkelleegstand in België is voor het zesde jaar op rij gestegen, tot 8,6%. Er stonden eind 2013 18.000 panden leeg, of 1.000 meer dan in het begin van het jaar. Alleen in 2012 groeide de leegstand meer dan het afgelopen jaar. Dat zegt specialist in winkellocatie-informatie Locatus.
Locatus zegt wel dat de meeste leegstand nog steeds van korte duur is. Van alle leegstaande winkelpanden staat 47% minder dan een jaar leeg en bij nog eens 29% is dat minder dan 3 jaar. Uiteindelijk staat dus slechts 24% van de leegstaande panden langer dan 3 jaar leeg
Wat vooral opvalt is dat het aandeel panden dat langer dan 1 jaar leegstaat niet toeneemt, maar juist iets afneemt. Voor 7.244 van de bijna 17.000 panden die op 1 januari 2013 leeg stonden is het afgelopen jaar weer een nieuwe functie gevonden. Een groot deel van deze winkelpanden heeft nu wel een andere functie dan dat van handelspand.
Van het aantal panden dat vorig jaar leeg kwam te staan is café de meest voorkomende voorgaande functie. Procentueel gezien zijn diepvries winkels echter het meeste gesloten. Van de diepvries winkels die begin 2013 nog actief waren, stond aan het eind van het jaar 65% leeg. Dat heeft natuurlijk veel te maken met het faillissement van O’Cool. Andere branches die voor veel leegstand zorgden waren de CD/DVD winkels (zie Free Record Shop) en videotheken.
De leegstand verschilt sterk in België, en is groter in Wallonië. De drie arrondissementen met de hoogste leegstand in België zijn Aarlen (13,8%), Charleroi (12,3%) en Luik (11,4%). De Vlaamse regio met het meeste leegstand is Tongeren (11%), de nationale nummer 4.
Lees een interview met Locatus-topman Gerard Zandbergen in de februari-editie van Gondola Magazine. Bent u nog niet geabonneerd? Klik dan hier!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?