- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische retailsector werd deze week wakker geschud door een winstwaarschuwing van marktleider Colruyt. Niet zomaar een zwak kwartaal, maar de voorbode van veranderingen binnen de sector?
Het Colruyt-aandeel verloor maandag 3 februari 9%, waarmee het de op twee na slechtste beursdag was uit de geschiedenis van de retailer uit Halle. Volgens analisten van Rabo Securities in De Tijd legt de opmars van Lidl en vooral Albert Heijn het vuur aan de schenen van Colruyt. De Duitse en Nederlandse retailers focussen immers op lage prijzen, en dringen Colruyt daarmee in het defensief.
“We verwachten dat Albert Heijn zich tot een nationale speler ontwikkelt en een intense prijzenslag in België zal ontketenen. Colruyt zal dus substantieel in prijsverlagingen moeten investeren. Zonder kostenbesparingen zal de groei in de bedrijfswinst dit boekjaar vertragen tot 2%, van 12% in de periode 2000-2007 en 6% de voorbije jaren”, klinkt het bij Rabo.
Maar ook de andere ketens zouden getroffen worden door de voorspelde “prijzenslag”. Analist Patrick Roquas van Rabo voorspelt immers dat ook Carrefour en Delhaize geleidelijk zullen moeten volgen in de prijsverlagingen. Het winkelmandje zou binnen vijf jaar zelfs 10% goedkoper kunnen uitvallen, meent de analist.
Lees ook: Colruyt verlaagt jaarvooruitzichten
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?