Aldi website
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Aldi website
Aldi Nord, de Noord-Duitse tak die ook in ons land actief is, heeft te kampen met grote kostenproblemen waardoor de winstmarge vorig jaar in het rood eindigde. De topman van Aldi Nord zou werken aan "de grootste herstructurering uit de geschiedenis van het bedrijf”, meldt het Duitse Handelsblatt.
Er hangen zware onweerswolken boven Aldi Nord, de discountketen die ook actief is in ons land. De omzet mag vorig jaar dan wel gestegen zijn tot 35 miljard euro, toch had het bedrijf af te rekenen met serieuze kostenstijgingen als gevolg van de inflatie waardoor de winstmarges in het rood eindigden (-1,6%). Vooral de Franse en Deense markt behaalden slechte resultaten, in Duitsland kon de keten wel nog winst maken al viel die lager uit dan het jaar ervoor. Wat de Belgische situatie betreft, wenste Aldi België niet te reageren. Of de winstmarge in de Belgische winkels ook gedaald is, is dus niet duidelijk. Wel bevestigt Silvie Vanhout, managing partner bij Gondola Academy, dat de omzet vorig jaar steeg. "Uit cijfers die Aldi België deelde met Gondola Academy voor onze Retail Scan-poster blijkt dat hun omzet in 2022 met 5,4% toenam", klinkt het.
De rode cijfers zijn niet het enige probleem. Volgens de Duitse krant zou ook de geplande overname van het IT-systeem van Aldi Süd zijn afgeblazen. Tot nu toe kopen Aldi Nord en Aldi Süd samen een deel van hun producten in. Om dat proces te vergemakkelijken moest er een gezamenlijk IT-systeem komen, maar dat concept wordt nu van tafel geveegd door Aldi Nord, dat de voorgestelde software niet flexibel genoeg vindt.
In een poging om de winst weer op te krikken en het bedrijf efficiënter te maken, zou topman Torsten Hufnagel van Aldi Nord volgens Handelsblatt aan een herstructureringsplan werken. Het zou gaan om “de grootste herstructurering uit de geschiedenis van het bedrijf”.
Wilt u weten hoe de Belgische foodretailsector het doet in deze moeilijke tijden? Schrijf u dan snel in voor infosessie over de Retail Scan-poster!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?