- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In juni nam Carrefour de 800 Franse winkels van discountketen Dia over. Dat was een beetje thuiskomen voor Dia, dat tot 2011 nog deel uitmaakte van de Groupe Carrefour onder de naam Ed. De overnemer zou een deel van de bestaande Dia-winkels nu terug tot Ed willen omdopen. Dat schrijven onze Franse collega’s van Linéaires.
Het grootste deel van de overgenomen winkels wordt omgevormd tot Carrefour-winkels van de formules City, Contact en –afhankelijk van de grootte- Market. Meer dan een derde van de 800 Dia-winkels zou echter niet onder de Carrefour-vlag passen. Daarom gaat de Franse retailer volgens Linéaires de naam Ed van onder het stof halen. Carrefour zou een nieuw concept lanceren onder die naam, die bij de Fransen goed bekend is.
Tussen discount en cash & carry
Het nieuwe concept zou te vergelijken zijn met Supeco, de succesvolle formule die Carrefour in Spanje lanceerde en die ergen tussen een discounter en een cash & carry te situeren valt. Carrefour reageert nog niet op de geruchten, maar zal het concept mogelijk bevestigen op de voorstelling van de jaarresultaten op 5 maart.
Carrefour hoopt volgens Linéaires dat het nieuwe Ed de omzetcijfers met 10% zal doen stijgen in het eerste jaar. De Dia-winkels die City worden zouden het 19% beter moeten doen, en degenen die Contact worden moeten 24% groeien.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?