Bijna anderhalf jaar na de lancering van zijn AI-assistent, rolt Zalando de tool uit in al zijn markten, waaronder ook in België. Daarnaast heeft het zijn Trend Spotter-pagina beschikbaar gesteld voor al zijn consumenten en heeft het vier nieuwe modehotspots toegevoegd aan het lijstje.

Zalando blijft inzetten op innovaties en rolt daarom de bètaversie van zijn AI-assistent uit naar al zijn 25 markten, waar consumenten de tool in hun eigen taal kunnen raadplegen. Dankzij die assistent kunnen klanten op basis van hun eigen woorden of modetermen door het assortiment navigeren, waardoor de zoektocht naar items intuïtiever en natuurlijker verloopt. “Als een klant bijvoorbeeld vraagt 'Wat moet ik aantrekken voor een bruiloft in Madrid in mei?', kan Zalando’s mode-assistent begrijpen dat het om een formeel evenement gaat, wat voor weer het in mei in Madrid is, en op basis daarvan een schriftelijke uitleg geven met aanbevelingen voor kleding”, verklaart Zalando. De assistent begrijpt met andere woorden de context, zoals locatie, weer en gelegenheid, en zal op basis daarvan modeadvies geven. “We weten dat onze klanten graag geïnspireerd willen worden wanneer ze Zalando bezoeken. Daarom is de uitbreiding van onze Zalando Assistant naar alle markten een belangrijke stap om de klantervaring te verbeteren door het voor klanten gemakkelijker te maken mode te ontdekken die past bij hun unieke stijl en behoeften", zegt Fabio Baum, general manager van Zalando Benelux & Nordics. 

Uitbreiding van Trend Spotter-pagina

Daarnaast heeft Zalando zijn Trend Spotter-pagina, waar het mode- en lifestyleplatform iedere week een overzicht geeft van de laatste modetrends uit de modehotspots van Europa,  beschikbaar gemaakt voor consumenten in al zijn markten en heeft het vier nieuwe steden toegevoegd aan de Europese modehotspots: Amsterdam, Londen, Warschau en Zürich. Eerder was deze pagina al beschikbaar voor modehotspots Antwerpen, Berlijn, Parijs, Milaan, Kopenhagen en Stockholm. De uitrol van deze twee innovaties zijn volgens Zalando een nieuwe stap in zijn ambitie om uit te groeien tot "het toonaangevende pan-Europese ecosysteem voor mode- en lifestyle-e-commerce".