- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Online schoenen- en kledingwinkel Zalando zal op 1 april zijn private label zLabels stopzetten. De online retailer heeft beslist om zijn private labels gamma te verfijnen om samen met zijn partnermerken een complementarie strategie na te streven. Het initiatief betekent ook een herziening van 11 van zijn huismerken op een latere datum.
Zalando verfijnt zijn assortiment private labels om samen met zijn partnermerken een complementaire strategie na te streven. Daarom heeft het fashionplatform besloten om vanaf 1 april een einde te maken aan zijn private label zLabels.
“zLabels was in 2010 opgericht om de ‘lege gaten’ in ons gamma op te vullen, zodat we onze klanten producten kunnen aanbieden die nog niet werden aangeboden door onze partnermerken. In de afgelopen 10 jaar is ons bedrijf aantrekkelijker geworden voor zowel klanten als merken. Aangezien we ons inzetten voor onze platformstrategie en aangezien we voortdurend nieuwe merken aan boord brengen, hebben we besloten om ons assortiment te verfijnen, inclusief onze eigen labels", verduidelijkt co-CEO David Schneider.
Zalando is wel van plan om het grootste aantal van de 550 zLabels-werknemers over te plaatsen naar het Zalando-platform of andere functies binnen het bedrijf.
Vanaf de lente/zomer van 2020 zullen de huismerken van Zalando zich richten op de dagelijkse benodigdheden van klanten voor het Zalando kledingaanbod en doorgaan met een gericht schoenen- en accessoiregamma. De 11 huismerken zullen voorlopig behouden blijven en in lijn met deze nieuwe assortimentsstrategie op een latere datum worden herzien.
“Deze aanpak laat ons toe om onder een dak te werken, met een strategische richting voor ons eigen assortiment dat meer complementair zal worden voor onze partnermerken. Dit is zeker in lijn met onze ambitie om uit te groeien tot het referentiepunt voor mode. We zijn ervan overtuigd onze sterke focus op klanten en onze sterke platformstrategie de weg naar succes is,” vertelt David Schneider.
Zalando breidt deze week trouwens haar online cosmeticagamma uit in ons land, maar ook in Frankrijk. Belgische consumenten zullen dus weldra kunnen kiezen uit 200 merken en maar liefst 6.000 referenties. In Zweden en Denemarken is het al langer mogelijk om via de website cosmetica te bestellen. Binnen een aantal weken is ook Italië aan de beurt.
Erwin Vandenbosch
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?